Mirella Lechna-Marchewka
KE podjęła działania: bułgarski przetarg na dostawę taboru kolejowego będzie testem nowego rozporządzenia o zagranicznych subsydiach
22.02.2024
zamówienia publiczne
W połowie zeszłego roku weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie subsydiów z państw trzecich zakłócających rynek wewnętrzny. Pierwszy przypadek, w którym Komisja Europejska zdecyduje, jaki wpływ na rynek zamówień publicznych UE ma pozaunijne wsparcie finansowe, dotyczy chińskiego oferenta ubiegającego się o zamówienie publiczne w Bułgarii.
![KE podjęła działania: bułgarski przetarg na dostawę taboru kolejowego będzie testem nowego rozporządzenia o zagranicznych subsydiach](/upload/thumb/wordpress/2017/03/232_new_auto_800x800.png)
Nagły powrót do potrącania kar umownych w zamówieniach publicznych
26.08.2022
zamówienia publiczne, już obowiązujące
24 sierpnia 2022 r. bez żadnego vacatio legis przestał obowiązywać art. 15r1 specustawy covidowej. Oznacza to uchylenie obowiązującego od 24 czerwca 2020 r. w zamówieniach publicznych zakazu potrącania kar umownych oraz dochodzenia ich z zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
![Nagły powrót do potrącania kar umownych w zamówieniach publicznych](/upload/thumb/wordpress/2017/03/332_new_auto_800x800.png)
Kara umowna w zamówieniach publicznych to nie jest odszkodowanie
07.04.2022
zamówienia publiczne
Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. niewłaściwie implementowało przesłankę wykluczenia dotyczącą nienależytego wykonania poprzedniego zamówienia. Niewłaściwie, bo z pominięciem specyfiki polskiego rynku zamówień publicznych. Błąd można naprawić albo przez zmianę legislacyjną, albo przez prounijną wykładnię przepisu.
![Kara umowna w zamówieniach publicznych to nie jest odszkodowanie](/upload/thumb/wordpress/2017/03/13_new_auto_800x800.png)
Rynek zamówień publicznych nie potrzebuje specustawy
28.03.2022
zamówienia publiczne
Specustawy wprowadzane w oderwaniu od istniejących już rozwiązań deformują dobre prawo. Widać to na przykładzie rynku zamówień publicznych dotkniętego kolejnymi nowelizacjami specustawy covidowej. Dziś niepotrzebna jest specustawa; w obecnych okolicznościach wystarczą przepisy o sile wyższej. Przydałaby się za to zmiana przepisu regulującego roszczenie o zmianę wysokości lub sposobu spełnienia świadczenia pieniężnego.
![Rynek zamówień publicznych nie potrzebuje specustawy](/upload/thumb/wordpress/2017/03/256_new_auto_800x800.png)
Wojna jako siła wyższa
03.03.2022
zamówienia publiczne
Od dwóch lat wykonawcy zamówień publicznych są zmuszeni odwoływać się do instytucji siły wyższej, by uchronić się od odpowiedzialności za opóźnienia w realizacji kontraktów. Myśleliśmy, że o sile wyższej napisano już wszystko. Tymczasem wojna w Ukrainie wymusza powołanie się na siłę wyższą w innym kontekście.
![Wojna jako siła wyższa](/upload/thumb/wordpress/2017/03/250_new_auto_800x800.png)
PZP na żywo #8: Warunkowe zaproszenie do dialogu konkurencyjnego
27.08.2020
zamówienia publiczne
W ósmym odcinku podcastu Anna Prigan i Mirella Lechna-Marchewka rozmawiają o art. 60d ust. 2 p.z.p. na gruncie pewnego postępowania, które było prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego.
![PZP na żywo #8: Warunkowe zaproszenie do dialogu konkurencyjnego](/upload/thumb/wordpress/2017/03/149_new_auto_800x800.png)
PZP na żywo #7: Wadium - na co musi zwrócić uwagę konsorcjum
30.07.2020
zamówienia publiczne
W siódmym odcinku podcastu Anna Prigan i Mirella Lechna-Marchewka rozmawiają o wadium zabezpieczającym ofertę grupy wykonawców.
![PZP na żywo #7: Wadium - na co musi zwrócić uwagę konsorcjum](/upload/thumb/wordpress/2017/03/149_new_auto_800x800.png)
Czy „zgodnie z SIWZ” to niezgodnie z art. 38 p.z.p.?
23.07.2020
Krajowa Izba Odwoławcza, zamówienia publiczne
W czerwcu tego roku Krajowa Izba Odwoławcza wydała wyrok, który wywołał ożywioną dyskusję wśród praktyków zamówień publicznych. Zastanawiano się, czy stanowi on zapowiedź przełomu w realizowaniu przez zamawiających obowiązków wynikających z przepisu art. 38 ust. 1 p.z.p. Izba bowiem stwierdziła, że jeśli odpowiedź zamawiającego na pytanie wykonawcy dotyczące treści SIWZ brzmi: „Zgodnie z SIWZ”, to odpowiedź nie została udzielona. Czy istotnie wyrok zapowiada zmianę w procesie wyjaśniania treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia w realiach polskich postępowań przetargowych?
![Czy „zgodnie z SIWZ” to niezgodnie z art. 38 p.z.p.?](/upload/thumb/wordpress/2017/03/77_new_auto_800x800.png)
PZP na żywo #6 - Pytania do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ)
16.07.2020
zamówienia publiczne
W szóstym odcinku podcastu Anna Prigan i Mirella Lechna-Marchewka rozmawiają o tym, co wynika z regulacji o zadawaniu pytań do SIWZ.
![PZP na żywo #6 - Pytania do Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ)](/upload/thumb/wordpress/2017/03/149_new_auto_800x800.png)
PZP na żywo #5 - Tarcza 4.0 w kontekście prawa zamówień publicznych
02.07.2020
zamówienia publiczne
W piątym odcinku podcastu Anna Prigan i Mirella Lechna-Marchewka podsumowują rozwiązania Tarczy 4.0 w aspekcie Prawa zamówień publicznych.
![PZP na żywo #5 - Tarcza 4.0 w kontekście prawa zamówień publicznych](/upload/thumb/wordpress/2017/03/149_new_auto_800x800.png)
PZP na żywo #4 - przesłanki zatrzymania wadium w czasie epidemii i nadchodząca Tarcza 4.0
18.06.2020
zamówienia publiczne
W czwartym odcinku podcastu Anna Prigan i Mirella Lechna-Marchewka rozmawiają o Tarczy 4.0 oraz o przesłankach zatrzymania wadium w kontekście opinii Urzędu Zamówień Publicznych.
![PZP na żywo #4 - przesłanki zatrzymania wadium w czasie epidemii i nadchodząca Tarcza 4.0](/upload/thumb/wordpress/2017/03/149_new_auto_800x800.png)
PZP na żywo #3
10.06.2020
zamówienia publiczne
W trzecim odcinku podcastu Anna Prigan i Mirella Lechna-Marchewka rozmawiają o tym, czy można zawrzeć umowę o zamówienie publiczne w formie elektronicznej.
![PZP na żywo #3](/upload/thumb/wordpress/2017/03/149_new_auto_800x800.png)