Mirella Lechna-Marchewka
Zmiany w dostępie do zamówień publicznych
11.10.2018
projekt, zamówienia publiczne
Prawo zamówień publicznych reguluje sposób eliminowania wykonawców niespełniających postawionych im wymogów. Wymogi te są związane m.in. z uczciwością wykonawcy (brak karalności za czyny zabronione). Sankcja w postaci wykluczenia z przetargu może być nałożona na wykonawcę nie za czyny popełnione przez ten podmiot, lecz za czyny zabronione popełnione w związku z działalnością podmiotu zbiorowego przez osoby fizyczne działające w jego imieniu lub jego interesie.
![Zmiany w dostępie do zamówień publicznych](/upload/thumb/wordpress/2016/09/172_new_auto_800x800.png)
Pozbawić polskie drogi miliardów euro
20.09.2018
bankowość i finansowanie, infrastruktura, projekt
Opublikowano już wiele komentarzy na temat tego, jak szkodliwe dla branży budowlanej są rozwiązania prawne zaproponowane w projekcie ustawy o zapobieganiu nadużyciom w inwestycjach drogowych. Wadą koncepcji ochrony lokalnych podwykonawców zaprezentowanej w niej przez Ministerstwo Sprawiedliwości jest także to, że może ona dotkliwie ograniczyć zewnętrzne finansowanie inwestycji drogowych GDDKiA.
![Pozbawić polskie drogi miliardów euro](/upload/thumb/wordpress/2017/03/340_new_auto_800x800.png)
E-zamówienia w pułapce formalizmu
13.09.2018
zamówienia publiczne
Europejski system zamówień publicznych to jeden z fundamentów funkcjonowania wspólnego rynku, dlatego głównym zadaniem przepisów prawa w tej dziedzinie jest realizacja swobód traktatowych, co w tym przypadku oznacza zapewnienie swobodnego dostępu do zamówień na terenie UE dla wykonawców z różnych państw członkowskich. W tym celu prawo europejskie nie tylko wymaga stosowania zasady równego traktowania, uczciwej konkurencji i przejrzystości, ale dąży do usunięcia barier w dostępie do rynku, także tych które nie mają dyskryminacyjnego charakteru, ale są nieproporcjonalne. Interpretacja i stosowanie prawa zamówień publicznych w sposób abstrahujący od powyższego celu prowadzi do nadmiernego formalizmu i powoduje, że procedury zamówieniowe stają się niezrozumiałe, a rezultaty leżące u podstaw prawa zamówień publicznych wypaczone.
![E-zamówienia w pułapce formalizmu](/upload/thumb/wordpress/2017/03/218_new_auto_800x800.png)
Wadium do poprawki
19.07.2018
zamówienia publiczne
Przy okazji prac nad koncepcją nowego prawa zamówień publicznych należy zrewidować regulację dotyczącą wadium. Zmiany powinny iść dalej, niż proponuje to koncepcja.
![Wadium do poprawki](/upload/thumb/wordpress/2017/03/233_new_auto_800x800.png)
Nowe prawo zamówień publicznych – czy w e-zakupach mamy szanse stać się drugą Koreą Południową?
28.06.2018
zamówienia publiczne
Koncepcji nowego prawa zamówień publicznych, opublikowanej przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii oraz Urząd Zamówień Publicznych 6 czerwca 2018 r., towarzyszy szereg dokumentów o charakterze informacyjnym, z których dowiadujemy się, że reformie ustawy towarzyszyć będzie opracowanie zasad polityki zakupowej państwa. Jedną z nich jest zasada cyfryzacji procesu zakupowego zamówień publicznych.
![Nowe prawo zamówień publicznych – czy w e-zakupach mamy szanse stać się drugą Koreą Południową?](/upload/thumb/wordpress/2017/03/348_new_auto_800x800.png)
Infrastruktura kolejowa: ogólnodostępna czy prywatna?
19.04.2018
infrastruktura
Definicja „wykorzystywania prywatnej bocznicy kolejowej wyłącznie dla realizacji własnych potrzeb” wymaga prounijnej interpretacji.
![Infrastruktura kolejowa: ogólnodostępna czy prywatna?](/upload/thumb/wordpress/2017/03/232_new_auto_800x800.png)
Europa musi mieć na Chiny jakiś plan
05.04.2018
różne
Firmy z Chin mają konkretne cele i pracowicie realizują swój plan obecności na rynkach światowych. Świat wobec chińskiej ekspansji gospodarczej żadnego planu nie ma – komentarz po konferencji Inter-Pacific Bar Association.
![Europa musi mieć na Chiny jakiś plan](/upload/thumb/wordpress/2017/03/215_new_auto_800x800.png)
Komisja Europejska wzywa Austrię do zniesienia ograniczeń w dostępie do środków ochrony prawnej w sprawach dotyczących zamówień publicznych
15.02.2018
zamówienia publiczne
25 stycznia 2018 r. Komisja wysłała do Austrii formalne wezwanie do usunięcia uchybień w sprawie ograniczeń, jakie wprowadza prawo krajowe dla wykonawców w zakresie prawa do kontroli działań podmiotu prowadzącego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.
![Komisja Europejska wzywa Austrię do zniesienia ograniczeń w dostępie do środków ochrony prawnej w sprawach dotyczących zamówień publicznych](/upload/thumb/wordpress/2017/03/82_new_auto_800x800.png)
Zakupy in-house to sytuacja, w której nie dochodzi do udzielenia zamówienia publicznego
08.02.2018
zamówienia publiczne
Już w trakcie prac nad nowelizacją Prawa zamówień publicznych w 2016 r. temat zamówień in-house budził emocje. Pod koniec zeszłego roku KIO zakwestionowała pierwsze umowy zawarte na podstawie nowych przepisów pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego. Nie byłoby jednak dobrze, gdyby przy tej okazji w Polsce wykształciła się praktyka krępująca możliwości współpracy podmiotów publicznych w celu wspólnej realizacji ich zadań. Rozwój koncepcji in-house w europejskim prawie zamówień publicznych wynikał bowiem z uznania przez Trybunał Sprawiedliwości, że państwo członkowskie ma interes w realizowaniu usług użyteczności publicznej wyłącznie w ramach struktur sektora publicznego.
![Zakupy in-house to sytuacja, w której nie dochodzi do udzielenia zamówienia publicznego](/upload/thumb/wordpress/2017/03/221_new_auto_800x800.png)
Doświadczenie wykonawcy to praca, która była faktycznie zrealizowana z jego udziałem – orzeczenie kontrowersyjne czy nie?
10.08.2017
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zamówienia publiczne
Zgodnie z wyrokiem Trybunału z 4 maja 2017 r. w sprawie Esaprojekt wykonawca indywidualnie biorący udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego nie może powoływać się na doświadczenie grupy wykonawców, której był członkiem przy realizacji innego zamówienia publicznego, jeżeli faktycznie i konkretnie w jego realizacji nie uczestniczył. Orzeczenie to, wydane w kontekście polskiego przetargu, komentowane jest w Polsce jako kontrowersyjne. Czy jednak konkluzja Trybunału dotycząca wymogu posiadania przez wykonawcę doświadczenia w postaci faktycznie wykonanej przez niego pracy może być dyskusyjna?
![Doświadczenie wykonawcy to praca, która była faktycznie zrealizowana z jego udziałem – orzeczenie kontrowersyjne czy nie?](/upload/thumb/wordpress/2017/03/105_new_auto_800x800.png)
Poleganie na zasobach podmiotu trzeciego na potrzeby krótkiej listy
06.10.2016
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zamówienia publiczne
Zgodnie z niedawnym wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE przepisy polskiego Prawa zamówień publicznych dopuszczające poleganie na potencjale podmiotu trzeciego na potrzeby spełnienia kryteriów selekcji są zgodne z prawem unijnym.
![Poleganie na zasobach podmiotu trzeciego na potrzeby krótkiej listy](/upload/thumb/wordpress/2017/03/66_new_auto_800x800.png)
Modyfikacja umowy w sprawie zamówienia publicznego – wbrew pozorom bez zmian
29.04.2016
projekt, zamówienia publiczne
Planowana nowelizacja Prawa zamówień publicznych tylko z pozoru zmienia zasady modyfikacji umowy w sprawie zamówienia publicznego. Tak naprawdę decydujące znaczenie nadal mają reguły wypracowane w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości UE i zebrane w dyrektywie 2014/24.
![Modyfikacja umowy w sprawie zamówienia publicznego – wbrew pozorom bez zmian](/upload/thumb/wordpress/2017/03/340_new_auto_800x800.png)