Kluczowa uchwała 7 sędziów Sądu Najwyższego w zakresie OC PPM
11 września 2024 r. wydano uchwałę 7 sędziów Sądu Najwyższego (III CZP 65/23), dotyczącą likwidacji szkód w ramach rynku ubezpieczeń komunikacyjnych. Jej przedmiotem była możliwość skorzystania z tzw. kosztorysów w momencie, gdy naprawa pojazdu (restytucja) stała się już niemożliwa. W grudniu 2024 r. Sąd Najwyższy opublikował uzasadnienie tej uchwały oraz motywy przyjętego kierunku.
KNF planuje uchylenie niektórych rekomendacji i wytycznych w związku z DORA
Komisja Nadzoru Finansowego poinformowała na swojej stronie internetowej, że planuje uchylić obecne rekomendacje i wytyczne dotyczące zarządzania obszarami technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego, które mają zastosowanie do podmiotów finansowych objętych wymogami rozporządzenia DORA (ang. Digital Operational Resilience Act).
Na pomoc ofiarom powodzi
Przewodnik prawny dla osób oraz przedsiębiorstw dotkniętych skutkami powodzi. Jak zgłosić szkodę, kto może otrzymać pomoc doraźną albo bezzwrotną pomoc na remont lub odbudowę, czy należy się wynagrodzenie, gdy praca w zakładzie została wstrzymana?
Dobre praktyki Polskiej Izby Ubezpieczeń oraz Związku Banków Polskich w zakresie ubezpieczeń spłaty kredytu lub pożyczki (CPI)
23 maja br. Polska Izba Ubezpieczeń oraz Związek Banków Polskich przyjęły Dobre praktyki w zakresie ubezpieczeń spłaty kredytu lub pożyczki (ang. Credit Protection Insurance – CPI). Dokument jest rezultatem współpracy obydwu izb gospodarczych pod auspicjami Komisji Nadzoru Finansowego. Dobre praktyki poruszają szereg istotnych zagadnień – począwszy od tworzenia produktu CPI, poprzez sposób dotarcia do klienta, jakość dystrybucji, działania podejmowane w interesie klienta, nadzór nad dystrybutorem produktu CPI, na jego monitorowaniu skończywszy.
Ubezpieczyciele należności handlowych powinni sprawdzić, czy outsourcing windykacji jest zgodny z nowym stanowiskiem KNF
Stanowisko KNF z 25 marca 2024 r. dotyczące niektórych aspektów stosowania outsourcingu przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji obejmuje również prowadzenie postępowań windykacyjnych związanych z wykonywaniem umów ubezpieczenia. Ubezpieczyciele oferujący kredyt kupiecki, dla których czynności windykacyjne prowadzą podmioty zewnętrzne, muszą zweryfikować, czy outsourcing w tym zakresie jest zgodny ze stanowiskiem KNF.
Nowa Rekomendacja U to zalecenia dla kanału bancassurance i dystrybucji ubezpieczeń
26 czerwca 2023 r. Komisja Nadzoru Finansowego przyjęła nową Rekomendację U dotyczącą dobrych praktyk w zakresie bancassurance, która zastąpi dotychczas obowiązującą Rekomendację U z czerwca 2014 r.
Pułapki przy notyfikacji ogólnych warunków ubezpieczenia
Ubezpieczyciel nieprawidłowo notyfikował ogólne warunki umowy ubezpieczenia. Czy może to grozić koniecznością wypłaty odszkodowania, choć z ogólnych warunków ubezpieczenia wynika, że zachodzi wyjątek wyłączający odpowiedzialność ubezpieczyciela?
Czy czekają nas podwyżki składek ubezpieczenia OC PPM?
Od 17 czerwca 2022 r. zakłady ubezpieczeń mają skuteczniejsze narzędzia oceny ryzyka ubezpieczeniowego w postaci dostępu do informacji o mandatach i punktach karnych. Analiza dodatkowych danych może skłonić ubezpieczyciela komunikacyjnego do podwyższenia należnej składki ubezpieczeniowej.
Suma gwarancyjna przy ubezpieczeniach OC podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Zgodnie z polskim i europejskim prawem wykonywanie pewnych usług wymaga zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnoprawnej. Takim obowiązkiem są objęte podmioty wykonujące działalność leczniczą, dla których ustawodawca przewidział minimalną wysokość sumy gwarancyjnej. Czy taka suma gwarancyjna może zostać wyczerpana przez szkodę medyczną?
Wjazd do Polski samochodem i obowiązek ubezpieczenia
Wielu obywateli Ukrainy wjeżdża do Polski samochodem, co powoduje pytania o ubezpieczenie, Zieloną Kartę i inne sprawy. Odpowiadamy na najczęstsze pytania.
Czym jest „ruch pojazdu mechanicznego” i co to znaczy dla branży ubezpieczeń
Na zakres odpowiedzialności ubezpieczonego (a tym samym zakładów ubezpieczeniowych odpowiadających akcesoryjnie) wpływają nie tylko przepisy krajowe, ale też przepisy unijne i orzecznictwo dotyczące „ruchu pojazdu mechanicznego”. Po niedawnej uchwale Sądu Najwyższego zarysowała się między nimi pewna sprzeczność.
Ubezpieczenia OC posiadaczy autonomicznych pojazdów mechanicznych
Samochody autonomiczne powoli stają się rzeczywistością, czemu towarzyszą bariery logistyczne, technologiczne i prawne. Polski ustawodawca poczynił już pewne wstępne działania legislacyjne, wprowadzając np. definicję autonomicznego pojazdu mechanicznego czy procedurę testów takich pojazdów na drogach publicznych. Potrzebne są jednak dalsze ustawowe uregulowania dotyczące ubezpieczeń i towarzystw ubezpieczeniowych, obciążonych udzielaniem obowiązkowej ochrony OC w sytuacji wielkich niewiadomych oraz luk prawnych.