lotnictwo | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

lotnictwo

Elektrownie wiatrowe – nowe regulacje dotyczące oznakowania przeszkód lotniczych
11 lutego 2021 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 stycznia 2021 r. w sprawie przeszkód lotniczych, powierzchni ograniczających przeszkody oraz urządzeń o charakterze niebezpiecznym. Zastąpiły one w zakresie sposobu zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25 czerwca 2003 r. w sprawie sposobu zgłaszania oraz oznakowania przeszkód lotniczych. Czy pod rządami nowych przepisów nadal trzeba znakować elektrownie wiatrowe? Jeżeli tak, kto i jak powinien je oznakować? A także – co równie istotne – czy i kiedy trzeba dostosować dotychczasowe oznakowanie do obowiązujących przepisów?
Elektrownie wiatrowe – nowe regulacje dotyczące oznakowania przeszkód lotniczych
Odwołanie lotu z powodu pandemii: czy pasażerom przysługuje odszkodowanie?
Od 15 marca w Polsce obowiązuje zakaz lądowania cywilnych statków powietrznych wykonujących międzynarodowe loty pasażerskie. Od 16 marca zakazano też pasażerskich lotów w ruchu krajowym, z wyjątkiem lotów wykonywanych w interesie publicznym lub państwa. Czy pasażerom, których loty zostały odwołane na skutek tego zakazu, przysługuje prawo do odszkodowania od przewoźników lotniczych, którzy mieli owe loty wykonać?
Odwołanie lotu z powodu pandemii: czy pasażerom przysługuje odszkodowanie?
Czy linie lotnicze mogą anulować bilet powrotny, jeśli nie odbyliśmy podróży w pierwszą stronę?
Linie lotnicze często anulują bilet, jeśli podróżny nie stawił się na lot w pierwszą stronę lub na lot na pierwszym odcinku podróży. Czy taka praktyka jest zgodna z prawem?
Czy linie lotnicze mogą anulować bilet powrotny, jeśli nie odbyliśmy podróży w pierwszą stronę?
Rok na dochodzenie odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot
Taki wniosek wynika z uchwały Sądu Najwyższego z 17 marca 2017 r. (III CZP 111/16). Roczny termin ma też być wprowadzony do ustawy Prawo lotnicze.
Rok na dochodzenie odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot
Czy roszczenia pasażerów się przedawniają?
W niedawnej uchwale Sąd Najwyższy przesądził, że roszczenia pasażerów o odszkodowanie z tytułu opóźnienia lub odwołania lotu albo odmowy przyjęcia na pokład wynikające z przepisów unijnych ulegają przedawnieniu zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego. Tymczasem Naczelny Sąd Administracyjny przyjmuje, że Urząd Lotnictwa Cywilnego nie ma prawa brać pod uwagę przedawnienia takich roszczeń, rozpatrując skargi pasażerów. Kto ma rację?
Czy roszczenia pasażerów się przedawniają?
Czy Polska powinna ratyfikować konwencję kapsztadzką? O zabezpieczaniu transakcji w branży lotniczej
Konwencja kapsztadzka o zabezpieczeniach międzynarodowych na wyposażeniu ruchomym daje bardzo silną ochronę sprzedającemu lub oddającemu statek powietrzny do używania, jak również finansującemu takie transakcje. Coraz więcej krajów europejskich rozważa ratyfikację konwencji – czy powinna być wśród nich także Polska?
Czy Polska powinna ratyfikować konwencję kapsztadzką? O zabezpieczaniu transakcji w branży lotniczej
Dwie minuty mogą przesądzić o przyznaniu odszkodowania za opóźniony lot
W ściśle określonych wypadkach pasażerowi przysługuje prawo do odszkodowania za opóźnienie samolotu. Prawo nie definiuje jednak, jak precyzyjnie liczyć jego czas. Odpowiedzi na to pytanie udzielił ostatnio Trybunał Sprawiedliwości UE.
Dwie minuty mogą przesądzić o przyznaniu odszkodowania za opóźniony lot
Polski, angielski, a może francuski - w jakim języku tworzyć umowy w sektorze lotniczym?
Polskie prawo przewiduje dużą swobodę w zakresie wyboru języka, w jakim zawieramy umowę. Niemniej jednak w sektorach regulowanych, takich jak sektor lotniczy, zasada ta może być modyfikowana.
Polski, angielski, a może francuski - w jakim języku tworzyć umowy w sektorze lotniczym?
Drony w cywilu
Jakie wymogi trzeba spełnić, by móc wykorzystywać bezzałogowe statki powietrzne w celach komercyjnych.
Drony w cywilu
Pozew zbiorowy przeciw linii lotniczej - czy to ma sens?
Jakie możliwości mają pasażerowie opóźnionego lub odwołanego lotu.
Pozew zbiorowy przeciw linii lotniczej - czy to ma sens?
Co nowego na europejskim niebie?
Polityka jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej działa głównie na papierze, twierdzi Komisja Europejska. Dlatego trzeba uniezależnić organy nadzorujące sektor lotniczy oraz organizacje żeglugi powietrznej od władz państwowych i innych podmiotów.
Co nowego na europejskim niebie?
Zatrzymanie statku powietrznego - idealny sposób na zabezpieczenie roszczeń?
Coraz częstsze kłopoty przewoźników lotniczych sprawiają, że ich kontrahenci muszą zadbać o skuteczne zabezpieczenie, a potem wyegzekwowanie swoich roszczeń. Czy tymczasowe zatrzymanie statku powietrznego to wystarczająco skuteczny instrument?
Zatrzymanie statku powietrznego - idealny sposób na zabezpieczenie roszczeń?