zamówienia publiczne | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

zamówienia publiczne

Historie z KIO: kwoty za zamówienie podstawowe i opcjonalne powinny być określone jednoznacznie
Niekiedy już przed otwarciem ofert zamawiający zna kwotę, jaką przeznaczy zarówno na zamówienie podstawowe, jak i na zamówienie opcjonalne. Jak powinien oznaczyć te kwoty w informacji o kwocie przeznaczonej na sfinalizowanie zamówienia? Kiedy postępowanie zostanie unieważnione na podstawie art. 255 pkt 3 p.z.p., jeśli zamówienie przewiduje prawo opcji? Na te i na wiele innych pytań odpowiada Krajowa Izba Odwoławcza w najnowszym wyroku KIO 713/23.
Historie z KIO: kwoty za zamówienie podstawowe i opcjonalne powinny być określone jednoznacznie
Gdy zamawiający odmawia wydłużenia terminu umowy
Czy zmiana umowy o zamówienie publiczne może być obowiązkiem stron, gdy spełniona została przesłanka umowna do jej dokonania? I czy strona może zgodzić się wyłącznie na korzystne dla siebie konsekwencje danej zmiany realiów gospodarczych?
Gdy zamawiający odmawia wydłużenia terminu umowy
European Commission takes action: Bulgarian rolling-stock tender will test new Foreign Subsidies Regulation
The EU’s Foreign Subsidies Regulation entered into force in July 2023. The first case in which the European Commission will decide what impact non-EU financial support has on the EU procurement market involves a Chinese bidder for a public contract in Bulgaria.
European Commission takes action: Bulgarian rolling-stock tender will test new Foreign Subsidies Regulation
Historie z KIO: unieważnienie postępowania ze względu na jego wadę
Wbrew powszechnemu przekonaniu zamawiający nie mają nieograniczonych możliwości unieważniania postępowań. Wszczęte postępowanie mogą unieważnić tylko w wybranych sytuacjach. Co więcej, jeśli wykonawca zakwestionuje podstawy do unieważnienia postępowania przez zamawiającego, zamawiający będzie musiał wykazać wystąpienie takiej przesłanki oraz bronić swojego stanowiska w Krajowej Izbie Odwoławczej.
Historie z KIO: unieważnienie postępowania ze względu na jego wadę
Progi unijne i przelicznik z EUR na PLN na lata 2024 i 2025
Od 1 stycznia 2024 r. zmieniły się progi unijne w zamówieniach publicznych i średni kurs euro do przeliczenia kwot progowych w euro na złote.
Progi unijne i przelicznik z EUR na PLN na lata 2024 i 2025
Ustalanie wartości gospodarczej informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa
Jedną z najważniejszych kwestii związanych z zastrzeganiem tajemnicy przedsiębiorstwa jest wykazanie wartości gospodarczej zastrzeganych informacji. Pomimo wielu wyroków Krajowej Izby Odwoławczej oraz wykładni przedstawicieli doktryny zagadnienie to w dalszym ciągu budzi kontrowersje.
Ustalanie wartości gospodarczej informacji stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa
Historie z KIO: tajemnicę przedsiębiorstwa trzeba udowodnić
Zamówienia publiczne objęte są generalną zasadą jawności. Niekiedy stoi to w kolizji z interesami wykonawców, którzy mogą chronić wartościowe informacje i know-how swoich przedsiębiorstw, zastrzegając tajemnicę przedsiębiorstwa. Nie jest to jednak proces automatyczny, ponieważ wymaga od wykonawców rzetelnego wykazania przesłanek utajnienia. W nowym wyroku Krajowa Izba Odwoławcza precyzuje warunki poprawnego zastrzegania tajemnic gospodarczych.
Historie z KIO: tajemnicę przedsiębiorstwa trzeba udowodnić
Trzeba zgłaszać zagraniczne wkłady finansowe w postępowaniach o zamówienie publiczne
Od 12 października 2023 r. wykonawcy uczestniczący w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego – po przekroczeniu określonych progów finansowych – mają obowiązek powiadomić instytucję zamawiającą lub podmiot zamawiający o wszystkich zagranicznych wkładach finansowych.
Trzeba zgłaszać zagraniczne wkłady finansowe w postępowaniach o zamówienie publiczne
Czy kary umowne w umowie o zamówienie publiczne mogą być wyższe niż wynagrodzenie przewidziane w tej umowie?
Prawo zamówień publicznych nie określa górnego limitu kar umownych. Jeśli jednak kary są nieadekwatne w realiach danego zamówienia, wykonawca może wnieść odwołanie do KIO. W niedawnym wyroku KIO nakazała obniżenie kar do poziomu 30% wynagrodzenia brutto wykonawcy.
Czy kary umowne w umowie o zamówienie publiczne mogą być wyższe niż wynagrodzenie przewidziane w tej umowie?
Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych – jest projekt ustawy
Ministerstwo Rozwoju i Transportu opublikowało długo wyczekiwany projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych. Certyfikacja ma ułatwić wykonawcom przygotowanie ofert, a także zwiększyć transparentność procesu weryfikacji wykonawców.
Certyfikacja wykonawców zamówień publicznych – jest projekt ustawy
Zamówienia publiczne: zaświadczenie KRK znowu z kraju zamieszkania członka organu
W postępowaniach o zamówienie publiczne wszczętych od 22 września 2023 r. wykonawcy znowu mogą składać zaświadczenia o niekaralności według miejsca zamieszkania osoby, której dotyczy zaświadczenie.
Zamówienia publiczne: zaświadczenie KRK znowu z kraju zamieszkania członka organu
Zamówienia publiczne do poprawki – o terminach w postępowaniach odwoławczych
Podczas konferencji 30 maja 2023 r. Stowarzyszenie Prawa Zamówień Publicznych zaprezentowało raport zawierający postulaty legislacyjne dotyczące ustawy Prawo zamówień publicznych z 11 września 2019 r. Ustawa obowiązuje od początku 2021 r., więc doświadczenia zebrane na przestrzeni dwóch i pół roku pozwoliły nam praktykom wysnuć pewne wnioski i sformułować postulaty zmian usprawniających procedury. Przygotowaliśmy ich blisko 30. Tu zajmę się jednym z nich.
Zamówienia publiczne do poprawki – o terminach w postępowaniach odwoławczych