Zamówienia publiczne w obliczu powodzi
Przechodząca przez Polskę fala powodziowa ma znaczący wpływ na życie dotkniętej nią ludności oraz na funkcjonowanie lokalnych przedsiębiorstw. Dezorganizuje również pracę władz samorządowych i instytucji, wymuszając nie tylko większe zaangażowanie, ale także podejmowanie szybkich decyzji, w tym zakupów w trybie pilnym.
W czasie powodzi mamy do czynienia z sytuacją kryzysową, co pozwala na zastosowanie pewnych ułatwień w zasadach dokonywania zakupów ze środków publicznych. Celem tych ułatwień jest zapewnienie niezbędnych środków w odpowiednim czasie.
Sytuacja kryzysowa
Jest to sytuacja, która negatywnie wpływa na bezpieczeństwo ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, powodując ograniczenia w działaniach właściwych organów administracji publicznej z powodu braku adekwatnych środków i zasobów.
Przypominamy, że w razie zaistnienia pilnej potrzeby udzielenia zamówienia publicznego, zamawiający może:
- udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia,
- udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki
- zastosować krótsze niż wynikające z ustawy, terminy składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz terminy składania ofert
- zastosować przepisy o udzielaniu zamówień z dziedziny bezpieczeństwa, jeżeli przedmiot zamówienia dotyczy infrastruktury krytycznej.
Infrastruktura krytyczna
Obejmuje systemy oraz powiązane z nimi obiekty, takie jak budowle, urządzenia, instalacje i usługi kluczowe dla bezpieczeństwa państwa i obywateli, a także dla sprawnego funkcjonowania administracji publicznej, przedsiębiorstw i instytucji. Do infrastruktury krytycznej należą m.in.:
- zaopatrzenie w energię, surowce energetyczne i paliwa;
- łączność i sieci teleinformatyczne;
- systemy finansowe;
- zaopatrzenie w żywność i wodę;
- ochrona zdrowia;
- transport;
- służby ratownicze;
- administracja publiczna;
- produkcja, składowanie i stosowanie substancji niebezpiecznych, w tym promieniotwórczych oraz rurociągi niebezpiecznych substancji.
Kiedy dopuszczalne jest zamówienie z wolnej ręki?
Postępowanie może być prowadzone w trybie z wolnej ręki, gdy:
- występuje sytuacja wyjątkowa, taka jak powódź;
- sytuacja ta nie wynika z działań zamawiającego;
- zamawiający nie mógł jej przewidzieć;
- konieczne jest natychmiastowe wykonanie zamówienia;
- nie ma możliwości zachowania terminów w innych trybach udzielania zamówień.
Pilna potrzeba występuje w szczególności przy konieczności zakupu sprzętu do akcji ratunkowej lub innych środków służących usuwaniu skutków powodzi, takich jak naprawa dróg dojazdowych czy prace porządkowe. Tryb zamówienia z wolnej ręki wymaga jednak spełnienia łącznie wszystkich warunków określonych w przepisach. Zamówienie powinno być ograniczone do działań niezbędnych, mających na celu zapobieżenie negatywnym skutkom zdarzeń, których nie można było przewidzieć.
Polecenie może wyłączyć stosowanie PZP
Zgodnie z art. 7c ustawy o zarządzaniu kryzysowym, stosowanie Prawa zamówień publicznych jest wyłączone w przypadku zamówień na usługi lub dostawy niezbędne do realizacji poleceń:
1. Wydanych przez Prezesa Rady Ministrów wobec organów administracji rządowej, państwowych osób prawnych, jednostek samorządu terytorialnego, a także przedsiębiorców.
2. Wydanych przez ministrów kierujących działami administracji rządowej wobec podległych im organów, państwowych osób prawnych oraz spółek Skarbu Państwa.
Polecenia te mogą być wydane w celu ochrony, wzmocnienia lub odbudowy infrastruktury krytycznej, a także kontroli nad sytuacją kryzysową, która negatywnie wpływa na bezpieczeństwo ludzi, mienia lub środowiska, oraz w celu usunięcia skutków kryzysu.
W przypadku takich zamówień, zamawiający ma obowiązek, w ciągu 7 dni od udzielenia zamówienia, zamieścić informację o tym w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Uproszczenie procedur konkurencyjnych
Zamawiający, którzy rozpoczynają postępowania o udzielenie zamówień publicznych, mają do dyspozycji środki, które mogą ułatwić i przyspieszyć procedury konkurencyjne, takie jak:
- ograniczenie wymaganych dokumentów od wykonawców, w tym podmiotowych środków dowodowych;
- zastosowanie procedury odwróconej;
- rezygnacja z żądania składania oświadczenia wstępnego wraz z ofertą (art. 139 ust. 2 p.z.p.).
W postępowaniach krajowych prowadzonych w trybie podstawowym zamawiający mogą zupełnie zrezygnować z żądania podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie braku podstaw wykluczenia, spełniania warunków udziału w postępowaniu oraz kryteriów selekcji.
Komplikacje w trwających postępowaniach i realizowanych umowach
Zamawiający powinni również uwzględniać możliwe komplikacje w trwających postępowaniach oraz realizowanych umowach o zamówienia publiczne, związane z sytuacją powodziową oraz ogłoszonym stanem klęski żywiołowej. Warto zwrócić uwagę że:
- Wykonawców, którzy ze względu na powódź nie są w stanie przedstawić wymaganych dokumentów, nie należy obciążać negatywnymi konsekwencjami, takimi jak zatrzymanie wadium.
- W przypadku, gdy wykonawca nie może dotrzymać terminu z przyczyn niezależnych od siebie i wnioskuje o jego przedłużenie, zamawiający powinien rozważyć taką możliwość.
- Trwająca powódź może prowadzić do niedotrzymania terminów umownych lub niewłaściwej realizacji zamówienia. Naliczanie kar umownych powinno uwzględniać stopień winy wykonawcy oraz wpływ powodzi na realizację zamówienia.
- Powódź jest klasycznym przykładem siły wyższej, jeśli uniemożliwia lub utrudnia realizację umowy, i to nie tylko na obszarach bezpośrednio dotkniętych powodzią.
Anna Prigan, radca prawny, praktyka infrastruktury, transportu, zamówień publicznych i PPP kancelarii Wardyński i Wspólnicy