zamówienia publiczne | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

zamówienia publiczne

Historia z KIO: Zamawiający musi stwarzać równe warunki wszystkim wykonawcom
Zasada zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców jest naczelną zasadą udzielania zamówień publicznych, której muszą odpowiadać wszystkie czynności podejmowane przez zamawiającego w ramach przygotowania i prowadzenia postępowania. Pomimo naczelnego charakteru tej zasady, w postępowaniach zamówieniowych często pojawiają się pytania, jak w praktyce należałoby ją zastosować. Kolejne wątpliwości zostały niedawno rozwiane przez Krajową Izbę Odwoławczą w wyroku z 15 października 2020 r. (KIO 2104/20).
Historia z KIO: Zamawiający musi stwarzać równe warunki wszystkim wykonawcom
Historia z KIO: Prawidłowe liczenie trzyletniego terminu wykluczenia za niewykonanie lub nienależyte wykonanie wcześniejszej umowy
Fakultatywna przesłanka wykluczenia za niewykonanie lub nienależyte wykonanie wcześniejszej umowy została ograniczona czasowo do trzech lat od dnia zaistnienia zdarzenia będącego podstawą wykluczenia. W praktyce pojawił się jednak problem, które zdarzenie powinno się brać pod uwagę, licząc trzyletni termin. Wypowiedzenie umowy przez wykonawcę? Odstąpienie od umowy przez zamawiającego? A może zasądzenie odszkodowania za nienależyte wykonanie wcześniejszego zamówienia? Odpowiedź znajdziemy w wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z 26 sierpnia 2020 r. (KIO 1781/20).
Historia z KIO: Prawidłowe liczenie trzyletniego terminu wykluczenia za niewykonanie lub nienależyte wykonanie wcześniejszej umowy
Czy wykonawca, którego ofertę odrzucono, może wnieść odwołanie do KIO?
Wykonawca, wnosząc odwołanie, musi należycie wykazać posiadanie legitymacji procesowej zgodnie z art. 179 ust. 1 p.z.p. W doktrynie i orzecznictwie toczy się nieustanna dyskusja nad kręgiem podmiotów, które są uprawnione do wniesienia odwołania. Krajowa Izba Odwoławcza zabrała głos w tym sporze w wyroku z 23 października 2019 r. (KIO 2031/19), odpowiadając na pytanie, czy wykonawca, którego ofertę odrzucono, wciąż posiada interes prawny we wniesieniu odwołania.
Czy wykonawca, którego ofertę odrzucono, może wnieść odwołanie do KIO?
Historie z KIO: Konsekwencje nieprecyzyjnego opisania warunku udziału w postępowaniu
Zamawiający w dokumentacji postępowania może wymagać od wykonawców spełnienia określonych warunków udziału. Powinny być one precyzyjne i należycie opisane, aby wykonawcy mogli odpowiednio wykazać ich spełnienie. Co jednak gdy zamawiający nie zdefiniował precyzyjnie warunku udziału w postępowaniu? Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 3 lipca 2020 r. (KIO 1001/20) stwierdziła, że wtedy należy zastosować ten sposób interpretacji warunku, który jest korzystniejszy dla wykonawcy.
Historie z KIO: Konsekwencje nieprecyzyjnego opisania warunku udziału w postępowaniu
Zabezpieczenie zapłaty podatków może uchronić przed wykluczeniem
Jeśli zaległość podatkowa jest przesłanką wykluczenia według dokumentacji postępowania, wykluczeniu można zapobiec, dokonując płatności lub zawierając porozumienie z organem podatkowym. Warto rozważyć, czy skutecznym sposobem zapobiegnięcia wykluczeniu nie byłoby ustanowienie dobrowolnego zabezpieczenia.
Zabezpieczenie zapłaty podatków może uchronić przed wykluczeniem
Historie z KIO: Spełnienie warunków udziału w postępowaniu a poleganie na zdolnościach podmiotów trzecich
Wykonawca, chcąc spełnić warunek udziału w postępowaniu dotyczący wykształcenia, kwalifikacji zawodowych oraz doświadczenia, może polegać na zdolnościach innych podmiotów. Jak zrobić to prawidłowo? I czy wadliwe zobowiązanie podmiotu trzeciego można poprawić? Krajowa Izba Odwoławcza odpowiedziała na to pytanie w wyroku z 13 lipca 2020 r. (KIO 1174/20). Wykonawca, który w odniesieniu do takich zdolności polega na zasobach innych podmiotów, musi powierzyć realizację odpowiedniej części zamówienia podmiotowi, który zasoby te udostępnia.
Historie z KIO: Spełnienie warunków udziału w postępowaniu a poleganie na zdolnościach podmiotów trzecich
Klauzule abuzywne w świetle nowego Prawa zamówień publicznych
Nowa ustawa Prawo zamówień publicznych, która wejdzie w życie 1 stycznia 2021 r., wprowadza katalog postanowień, których nie można umieszczać w umowach w sprawie zamówień publicznych. Czy art. 433 nowej ustawy stanowi katalog klauzul abuzywnych? I jakiego rodzaju postanowienia są zakazane?
Klauzule abuzywne w świetle nowego Prawa zamówień publicznych
Kwoty zatrzymane na zabezpieczenie to nie kaucja gwarancyjna
Część wynagrodzenia podwykonawcy zatrzymana tytułem zabezpieczenia roszczeń wykonawcy pomimo swojej funkcji nie może być utożsamiana z kaucją gwarancyjną. W związku z tym inwestor jest solidarnie odpowiedzialny za zapłatę tych kwot na rzecz podwykonawcy.
Kwoty zatrzymane na zabezpieczenie to nie kaucja gwarancyjna
Historie z KIO: Złożenie wadium przez konsorcjum
Kilku wykonawców wspólnie ubiega się o udzielenie zamówienia. Czy mogą wnieść wadium w formie gwarancji wadialnej, która nie wymienia wszystkich członków konsorcjum? Ta kwestia była i wciąż jest przedmiotem dyskusji w orzecznictwie i literaturze prawniczej. Zabierając głos w tym sporze, Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 31 lipca 2020 r. (KIO 1183/20) podkreśliła, że decydującą rolę odgrywa tu treść gwarancji, z której musi jednoznacznie wynikać zakres podmiotowy i przedmiotowy odpowiedzialności gwaranta (np. banku, ubezpieczyciela, poręczyciela).
Historie z KIO: Złożenie wadium przez konsorcjum
Historie z KIO: Brak wskazania wartości netto oferowanych produktów jako podstawa odrzucenia oferty
W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający ma obowiązek poprawić w ofercie oczywiste omyłki pisarskie czy rachunkowe, niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona. A czy powinien również dopisać w treści oferty brakujące ceny jednostkowe netto, które były wymagane przez SIWZ? Krajowa Izba Odwoławcza, powołując się na zasadę równości i przejrzystości prawa zamówień publicznych, udzieliła odmownej odpowiedzi na to pytanie w wyroku z 6 lipca 2020 r. (KIO 973/20).
Historie z KIO: Brak wskazania wartości netto oferowanych produktów jako podstawa odrzucenia oferty
Historie z KIO: Prawidłowe samooczyszczenie (self-cleaning)
Procedura self-cleaning opisana w art. 24 ust. 8 p.z.p. pozwala ubiegać się o zamówienie pomimo wystąpienia okoliczności, które mogłyby być oceniane jako przesłanki wykluczenia. Jakie dowody powinni jednak przedstawić wykonawcy w ramach samooczyszczenia, aby były one skuteczne? W niedawnym wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z 31 lipca 2020 r. (KIO 1248/20) zaznaczono, że wykonawcy zobowiązani są nie tylko wykazać podjęte działania kadrowe, organizacyjne czy techniczne, ale też udowodnić, że działania te będą przeciwdziałać w przyszłości powstaniu podobnych uchybień.
Historie z KIO: Prawidłowe samooczyszczenie (self-cleaning)
Historie z KIO: Wezwanie wykonawcy do uzupełnienia próbek
Dokumentacja składana przez wykonawców w trakcie postępowania o udzielenie zamówienia zawiera czasem błędy lub braki budzące wątpliwości zamawiającego. Pozwala je wyjaśnić art. 26 ust. 3 p.z.p. stanowiący ukłon ustawodawcy w stronę wykonawców. W doktrynie i orzecznictwie zastanawiano się nieraz, jak korzystać z tego przepisu. Ważnym głosem w tej dyskusji jest niedawny wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 lipca 2020 r. (KIO 1598/20).
Historie z KIO: Wezwanie wykonawcy do uzupełnienia próbek