Mirella Lechna-Marchewka
PZP na żywo #2
04.06.2020
zamówienia publiczne
W drugim odcinku podcastu Anna Prigan i Mirella Lechna-Marchewka rozmawiają o obowiązku informacyjnym stron umowy o zamówienie publiczne w związku z Covid-19.
![PZP na żywo #2](/upload/thumb/wordpress/2017/03/149_new_auto_800x800.png)
Ruszamy z podcastem o Prawie zamówień publicznych
28.05.2020
zamówienia publiczne
Wejście w życie nowej ustawy p.z.p. jest coraz bliżej, prace nad naszym Komentarzem Żywym również postępują, a dodatkowo realia rynku zamówień publicznych ewoluują i wciąż się zmieniają w związku z nową rzeczywistością, w jakiej funkcjonujemy. Są więc nowe regulacje i nowe problemy praktyczne, które rodzą coraz to nowe pytania. Odpowiadamy na nie w naszym nowym cyklu „PZP na żywo”.
![Ruszamy z podcastem o Prawie zamówień publicznych](/upload/thumb/wordpress/2017/03/149_new_auto_800x800.png)
Mimo pandemii KIO może (i musi) pracować
26.03.2020
koronawirus, zamówienia publiczne
Krajowa Izba Odwoławcza stoi na straży efektywności przepisów, które gwarantują przejrzysty i niedyskryminacyjny dostęp do zamówień publicznych na terenie UE. Państwa członkowskie mają obowiązek zagwarantować wykonawcom rozpatrzenie środków odwoławczych w sprawach o udzielenie zamówienia publicznego, co jednoznacznie wynika z dyrektywy Rady z dnia 21 grudnia 1989 r. nr 89/665/EWG w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane.
![Mimo pandemii KIO może (i musi) pracować](/upload/thumb/wordpress/2017/03/217_new_auto_800x800.png)
Koronawirus: nowa rzeczywistość w zamówieniach publicznych
19.03.2020
koronawirus, zamówienia publiczne
Pandemia koronawirusa już wpływa na sytuację wykonawców realizujących przedsięwzięcia inwestycyjne i inne umowy zawarte w reżimie prawa zamówień publicznych, a w związku z dynamicznym rozwojem sytuacji istnieje ryzyko, że negatywne konsekwencje będą coraz dalej idące. Obecna sytuacja ma wpływ nie tylko na realizację umów, ale też na toczące się i przyszłe postępowania o zamówienie publiczne.
![Koronawirus: nowa rzeczywistość w zamówieniach publicznych](/upload/thumb/wordpress/2017/03/340_new_auto_800x800.png)
Nowe Prawo zamówień publicznych wprowadza ADR w umowach o zamówienie
23.01.2020
zamówienia publiczne
W sporach na tle wykonywania umów o zamówienie publiczne praktycznie nie zawiera się ugód. Dostrzegł to ustawodawca i zaproponował w ustawie z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych regulację o alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, widząc w niej szansę na dobrowolne i zadowalające obie strony kończenie konfliktów.
![Nowe Prawo zamówień publicznych wprowadza ADR w umowach o zamówienie](/upload/thumb/wordpress/2017/03/222_new_auto_800x800.png)
Udzielenie zamówienia typu in-house nie jest zgodne z prawem Unii
28.11.2019
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, zamówienia publiczne
Udzielenie zamówienia typu in-house, które spełnia warunki określone w art. 12 ust. 1 lit. a) – c) dyrektywy 2014/24, nie jest samo w sobie zgodne z prawem Unii – orzekł Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 3 października 2019 r. w sprawie o sygnaturze C-285/18 Kauno miesto savivaldybè i Kauno miesto savivaldybès administracija, przy udziale UAB „Irgita” i UAB „Kauno švara”. Nie jest to jednak orzeczenie kontrowersyjne ani nie zmienia wypracowanych przez lata zasad wyłączenia zamówień wewnętrznych z reżimu zastosowania dyrektyw zamówieniowych. Daje jednak wykonawcom dodatkowy argument w eliminowaniu decyzji zamawiających, które ci podejmują z pominięciem zasad podstawowych, jak zasada przejrzystości.
![Udzielenie zamówienia typu in-house nie jest zgodne z prawem Unii](/upload/thumb/wordpress/2017/03/81_new_auto_800x800.png)
Nowe PZP: mediacja i koncyliacja w ramach Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej RP – rozwiązanie dobre czy złe?
27.06.2019
arbitraż, projekt, zamówienia publiczne
Zgodnie z nowym projektem ustawy Prawo zamówień publicznych w przypadku sporu powstałego na tle realizacji umowy o zamówienie publiczne polubownym rozwiązaniem sporu będzie zajmował się Sąd Polubowny przy Prokuratorii Generalnej RP. Takie uregulowanie budzi jednak pewne wątpliwości prawne.
![Nowe PZP: mediacja i koncyliacja w ramach Sądu Polubownego przy Prokuratorii Generalnej RP – rozwiązanie dobre czy złe?](/upload/thumb/wordpress/2017/03/350_new_auto_800x800.png)
Wykonanie zastępcze a zmiana podmiotowa umowy o zamówienie publiczne
30.05.2019
zamówienia publiczne
Zmiana podmiotowa umowy zawartej w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych jest możliwa, jeśli zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu jednoznacznie przewidział możliwość dokonania takiej zmiany i określił warunki takiej zmiany. Ciekawym zagadnieniem w praktyce zakupów publicznych jest to, czy za klauzulę przeglądową dopuszczającą zmianę podmiotową może być uznane postanowienie umowne zawierające upoważnienie dla zamawiającego do powierzenia wykonania umowy osobie trzeciej (tzw. wykonanie zastępcze).
![Wykonanie zastępcze a zmiana podmiotowa umowy o zamówienie publiczne](/upload/thumb/wordpress/2017/03/182_new_auto_800x800.png)
Wymogi banku finansującego nie mogą ograniczać konkurencji w przetargu współfinansowanym ze środków z funduszy unijnych
28.02.2019
zamówienia publiczne
Jeśli bank odmawia finansowania zamówienia na dostawę taboru kolejowego (lub innych przedmiotów zamówienia) udzielanego zgodnie z zasadą konkurencyjności z uwagi na brak możliwości ustanowienia zabezpieczenia rzeczowego w Polsce, zamawiający powinien udzielić zamówienia na dostawę wraz z finansowaniem.
![Wymogi banku finansującego nie mogą ograniczać konkurencji w przetargu współfinansowanym ze środków z funduszy unijnych](/upload/thumb/wordpress/2017/03/218_new_auto_800x800.png)
Nowe PZP – wszystko zgodne z prawem unijnym?
31.01.2019
nowe prawo, zamówienia publiczne
Uzasadnienie do projektu nowej ustawy Prawo zamówień publicznych wskazuje na konieczność zwiększenia przejrzystości i spójności krajowej regulacji, uznając dyrektywy zamówieniowe za już wdrożone do polskiego porządku prawnego. Jednak efekt tzw. małej nowelizacji z 2016 r. od początku nie był zadowalający. Stąd w projekcie pojawiają się liczne nowości, dla których uzasadnieniem jest konieczność odzwierciedlenia w ustawie regulacji z dyrektyw zamówieniowych.
![Nowe PZP – wszystko zgodne z prawem unijnym?](/upload/thumb/wordpress/2017/03/233_new_auto_800x800.png)
Cicho SHA – czyli jak technologia może unicestwić przejrzystość postępowania o udzielenie zamówienia
17.01.2019
zamówienia publiczne
Jeżeli oferta jest podpisywana z wykorzystaniem kwalifikowanego certyfikatu, który jest umieszczony na zaufanej liście, instytucje zamawiające nie mogą stosować dodatkowych wymogów mogących utrudnić oferentom korzystanie z tych podpisów – tyle dyrektywa w sprawie zamówień publicznych z 26 lutego 2014 r. Niestety Krajowa Izba Odwoławcza ma w tej kwestii odmienne zdanie.
![Cicho SHA – czyli jak technologia może unicestwić przejrzystość postępowania o udzielenie zamówienia](/upload/thumb/wordpress/2017/03/114_new_auto_800x800.png)
Umowa ramowa nie jest umową o udzielenie zamówienia publicznego
22.11.2018
zamówienia publiczne
Nie powiódł się plan PKP PLK S.A., zgodnie z którym spółka miała zawrzeć umowy ramowe na potrzeby realizacji tzw. wykonania zastępczego. Krajowa Izba Odwoławcza zakwestionowała SIWZ do umowy ramowej, zarzucając, że nie określono w nim zakresu przedmiotu zamówienia.
![Umowa ramowa nie jest umową o udzielenie zamówienia publicznego](/upload/thumb/wordpress/2017/03/269_new_auto_800x800.png)