Najważniejsze zmiany w prawie zamówień publicznych
Sierpniowa nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadza szereg istotnych zmian dotyczących m.in. pozacenowych kryteriów oceny ofert, powoływania się na potencjał podmiotu trzeciego, postępowań dotyczących rażąco niskiej ceny i tajemnicy przedsiębiorstwa, podstaw do wykluczenia z postępowania, zatrzymania wadium oraz waloryzacji wynagrodzenia.
Wykonawca musi pytać?
Zadawanie pytań o treść SIWZ może być potraktowane w okolicznościach konkretnego zamówienia publicznego nie tylko jako uprawnienie, ale także jako obowiązek profesjonalnego wykonawcy.
Można ocenić oferty na podstawie prezentacji mającej miejsce po otwarciu ofert
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że dopuszczalne jest, aby po otwarciu ofert w przetargu nieograniczonym odbył się egzamin, w którym zostaną ocenieni zaoferowani eksperci, i by przyznana pracom egzaminacyjnym punktacja stanowiła kryterium oceny ofert.
Wykonawca musi przestrzegać umowy
Podpisując umowę o zamówienie publiczne, wykonawca zobowiązuje się ją wykonać nie tylko zgodnie z jej postanowieniami, ale też zgodnie z treścią złożonej oferty i z SIWZ. Jakość zamówienia powinna być taka, jak przewidział to zamawiający.
Atrakcyjność procedury udzielania zamówienia nie usprawiedliwia niezgodności z prawem
Jeśli prawnik chce wygrać przetarg, musi stanąć w szranki na odbywającym się po otwarciu ofert egzaminie. Takim, jak zdawał na aplikacji. Zamawiający przyzna oceny wedle swojego subiektywnego uznania. Kto dostanie piątkę, ten wygra.
Za zobowiązania wobec podwykonawców zapłaci całe konsorcjum
Odpowiedzialność wobec zamawiającego za zapłatę wynagrodzenia podwykonawców ponoszą wszyscy członkowie konsorcjum. Dotyczy to również sytuacji, gdy umowę z podwykonawcą podpisał tylko jeden z nich. Znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych jeszcze wzmocniły tę zasadę.
Zamówienia publiczne: nowe podejście - tym razem do nowelizacji ustawy
Ministerstwo Gospodarki we współpracy z Kancelarią Prezesa Rady Ministrów i Prezesem UZP przystępuje właśnie do oceny efektywności funkcjonowania systemu zamówień publicznych w Polsce. Powstanie Biała Księga z rekomendacjami zmiany ustawy.
Wadliwa gwarancja bankowa nie stanowi wadium
Brak określenia gwaranta w treści gwarancji bankowej uniemożliwia zamawiającemu uznanie, że wadium zostało wniesione prawidłowo. Tego typu błędu nie sposób usunąć w drodze wykładni.
Mirella Lechna: Nowelizacja Prawa zamówień publicznych nie jest bez wad, ale może polepszyć sytuację podwykonawców
Rozmowa z Mirellą Lechną, wspólnikiem odpowiedzialnym za praktykę infrastruktury, transportu, zamówień publicznych i PPP kancelarii Wardyński i Wspólnicy o nowelizacji Prawa zamówień publicznych dotyczącej podwykonawców.
Definicja podwykonawstwa w zamówieniach publicznych
Prawo zamówień publicznych definiuje, jaka umowa, pomiędzy jakimi stronami i dotycząca jakiego przedmiotu jest kwalifikowana jako umowa o podwykonawstwo, a także przewiduje mechanizmy chroniące interesy niektórych wykonawców.
Podwykonawstwo w znowelizowanym Prawie zamówień publicznych
Treść umowy o podwykonawstwo w zamówieniach publicznych jest kształtowana nie tylko wolą stron tej umowy, ale też przez przepisy Prawa zamówień publicznych, Kodeksu cywilnego i SIWZ oraz przez sposób zachowania się zamawiającego w trakcie jej akceptacji.
Uregulowanie kwestii podwykonawstwa w SIWZ
Zamawiający może zastrzec w SIWZ obowiązek wykonania części zamówienia osobiście przez wykonawcę. W braku takiego zastrzeżenia wykonawca może powierzyć realizację nawet całości zamówienia podwykonawcy.