Joanna Krakowiak | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

Joanna Krakowiak

E-etykieta na żywności
Zarówno konsumenci, jak i producenci żywności zgodnie podnoszą, że etykiety na produktach spożywczych nie są czytelne. Czy rozwiązaniem problemu nadmiaru informacji jest elektroniczna etykieta pozwalająca sprawdzić interesujące dane za pomocą smartfona?
E-etykieta na żywności
Nowe trendy w prawie żywnościowym
Rozmowa z prof. dr hab. Małgorzatą Korzycką z Katedry Prawa Rolnego i Systemu Ochrony Żywności WPiA UW o barierach w swobodnym przepływie towarów na wewnątrzwspólnotowym rynku żywności i rosnącej roli prywatnego prawa żywnościowego.
Nowe trendy w prawie żywnościowym
Informacje dodatkowe o żywności – korzyść dla konsumenta czy zagrożenie dla konkurenta?
Oprócz wymaganych przez prawo informacji o produktach spożywczych producenci żywności zamieszczają na etykietach nieobowiązkowe informacje dotyczące cech produktu. Zwykle jest ich niewiele, bo po umieszczeniu danych obowiązkowych na etykiecie zostaje bardzo mało miejsca. Tym ważniejszy jest więc dobór i weryfikacja takich danych. Dobrze dobrana informacja dodatkowa pomoże sprzedać produkt, ale informacja nietrafiona może spowodować poważne problemy prawne.
Informacje dodatkowe o żywności – korzyść dla konsumenta czy zagrożenie dla konkurenta?
Konsument konsumentowi nierówny
Zasady europejskiego prawa konsumenckiego zakładają potrzebę edukacji i ochrony konsumenta, o ile nie prowadzi ona do nadmiernego protekcjonalizmu godzącego w swobodę prowadzenia działalności gospodarczej. Konsument powinien być informowany i edukowany, aby móc prawidłowo rozumieć kierowane do niego przekazy i reklamy. Dzięki takim działaniom producenci i dystrybutorzy nie muszą stać się „zakładnikami” restrykcyjnych regulacji konsumenckich.
Konsument konsumentowi nierówny
Rewolucja w sklepikach szkolnych – co producent żywności może zaoferować dzieciom w polskich szkołach?
Po ponad dwuletnich dyskusjach, 28 listopada 2014 r., uchwalono zmiany do ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia dotyczące żywienia dzieci w szkołach. Nowelizacja ma na celu eliminację z oferty sklepików szkolnych żywności uznawanej za niezdrową oraz zakazanie wszelkich form promocji tego rodzaju żywności na terenie placówek oświatowo-wychowawczych. Czy zmiany przyczynią się do zatrzymania epidemii otyłości wśród dzieci?
Rewolucja w sklepikach szkolnych – co producent żywności może zaoferować dzieciom w polskich szkołach?
Nowe zasady dostępu do raportów z badań klinicznych
Europejska Agencja Leków (EMA) podjęła decyzję o proaktywnej publikacji raportów z badań klinicznych. Zasada transparentności wyników badań klinicznych ma być wdrażana od 1 stycznia 2015 r., a pierwsze publikacje powinny zbiec się w czasie z wejściem w życie rozporządzenia o badaniach klinicznych, które jest planowane na 28 maja 2016 r. Co nowe zasady oznaczają w praktyce?
Nowe zasady dostępu do raportów z badań klinicznych
Wyedukowany konsument to olbrzymi kapitał dla każdej firmy
Rozmowa z Katarzyną Wójcicką, przewodniczącą Rady Eksperckiej Krajowej Rady Suplementów i Odżywek, oraz Joanną Krakowiak, przewodniczącą Komisji Etycznej KRSiO, radcą prawnym z praktyki life science i postępowań regulacyjnych kancelarii Wardyński i Wspólnicy.
Wyedukowany konsument to olbrzymi kapitał dla każdej firmy
Czy dokumentacja rejestracyjna leku powinna być jawna?
Spór o dostęp do dokumentacji leku Esbriet pokazuje, jak wiele kontrowersji budzi ujawnianie osobom trzecim dokumentacji rejestracyjnej leków. Czy możliwy jest kompromis pomiędzy interesami innowacyjnych firm farmaceutycznych, producentów ich tańszych odpowiedników oraz lekarzy?
Czy dokumentacja rejestracyjna leku powinna być jawna?
Mity i fakty o innowacjach w sektorze żywnościowym
Dynamiczny wzrost udziału rynkowego segmentu tzw. żywności funkcjonalnej skłania do krytycznej weryfikacji mitów narosłych wobec projektów R&D w sektorze żywnościowym.
Mity i fakty o innowacjach w sektorze żywnościowym
Lider na rynku - czy zawsze tylko jeden?
W czasach ostrej walki konkurencyjnej coraz atrakcyjniejsze staje się skonstruowanie kampanii reklamowej zawierającej hasła superlatywne, w szczególności odnoszące się do bycia liderem na rynku.
Lider na rynku - czy zawsze tylko jeden?
Kiedy zaoferowanie jednego litra soku jest nieuczciwą praktyką rynkową?
11 lutego 2014 r. Sąd Okręgowy w Warszawie wydał długo oczekiwane orzeczenie pokazujące, jakie jest aktualne podejście polskich sądów do wrażliwej kwestii oznaczania cen promocyjnych.
Kiedy zaoferowanie jednego litra soku jest nieuczciwą praktyką rynkową?
Dwie strony reklamy z udziałem dzieci
Prawo zezwala na praktycznie nieograniczony udział dzieci w promowaniu produktów dla dorosłych, ale reklama żywności dla niemowląt nie może zawierać wizerunku maluchów.
Dwie strony reklamy z udziałem dzieci