Sankcje za naruszenie przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego
Zgodnie z założeniami ustawodawcy ustawa z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego ma na celu przede wszystkim wzmocnienie gospodarstw rodzinnych, zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego kraju, a także wspieranie zrównoważonego rolnictwa, z naciskiem na ochronę środowiska naturalnego. Dlatego ustawa przewiduje surowe sankcje za naruszenie jej przepisów: nieważność czynności prawnej lub przymusowy wykup nieruchomości rolnej.
KOWR
Ustawa w kształcie nadanym nowelizacją, która weszła w życie 30 kwietnia 2016 r., wprowadziła ścisłą reglamentację obrotu nieruchomościami rolnymi, w tym również w zakresie obrotu udziałami i akcjami spółek handlowych, i przyznała szerokie uprawnienia Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa (agencji wykonawczej podlegającej Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi), w szczególności w zakresie:
- wyrażania zgody na nabycie nieruchomości rolnej przez osobę, która nie jest rolnikiem indywidualnym,
- wykonanie prawa pierwokupu lub prawa nabycia nieruchomości rolnej lub akcji i udziałów spółek kapitałowych,
- wyrażania zgody na zbycie nieruchomości rolnej lub oddanie jej w posiadanie zależne przed upływem 5 lat od dnia jej nabycia,
- możliwości przymusowego wykupu nieruchomości rolnej w celu realizacji polityki rolnej.
Ponadto KOWR posiada uprawnienia do kontroli przestrzegania obowiązków wynikających z ustawy, o których to obowiązkach piszemy szerzej w artykule „Obowiązki nabywcy nieruchomości rolnej”. W toku kontroli KOWR może wejść na teren nieruchomości rolnych kontrolowanych podmiotów, a także żądać związanych z przedmiotem kontroli informacji oraz okazywania i udostępniania dokumentów.
Nieważność czynności prawnej
Jeśli KOWR wykryje naruszenie przepisów ustawy, ma prawo wystąpić w trybie postępowania cywilnoprawnego z powództwem o stwierdzenie nieważności czynności prawnej dokonanej z naruszeniem ustawy. Ustawa nie wprowadza limitu czasowego na skorzystanie z tego środka prawnego.
Te kwestię reguluje art. 9 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym nabycie:
- własności nieruchomości rolnej,
- udziału we współwłasności nieruchomości rolnej,
- prawa użytkowania wieczystego nieruchomości rolnej,
- udziału we współużytkowaniu wieczystym nieruchomości rolnej oraz
- akcji i udziałów w spółce kapitałowej czy spółce dominującej w rozumieniu kodeksu spółek handlowych,
dokonane na podstawie czynności prawnej niezgodnie z przepisami ustawy jest nieważne.
W przepisie wyszczególniono otwarty katalog czynności objętych sankcją bezwzględnej nieważności.
Warto podkreślić, że nowelizacją ustawy z 13 lipca 2023 r. doprecyzowano, że nieważne jest nabycie nieruchomości rolnej na podstawie czynności prawnej, a nie jak dotychczas także na podstawie innych zdarzeń prawnych. Niezależnie od tego w katalogu przypadków, w których dochodzi do naruszenia ustawy i które są objęte sankcją nieważności, wymieniono również nabycie nieruchomości na podstawie zdarzeń prawnych oraz orzeczeń sądowych bez wymaganego powiadomienia KOWR o przysługującym mu prawie nabycia. Zatem ustawa nie jest w tym zakresie spójna i pozostawia wątpliwości interpretacyjne co do trybu, w jakim powinno dojść do stwierdzenia nieważności np. połączenia spółek bez zawiadomienia KOWR.
W katalogu przypadków, w których m.in. dochodzi do sankcji nieważności, wymieniono:
- Dokonanie czynności prawnej bez zawiadomienia uprawnionego do pierwokupu lub bez powiadomienia KOWR-u.
Zgodnie z art. 3 ustawy pierwokup nieruchomości rolnej przysługuje jego dzierżawcy, pod warunkiem, że umowa dzierżawy została zawarta na piśmie i z datą pewną oraz była wykonywana co najmniej przez 3 lata, a nieruchomość ta wchodzi w skład gospodarstwa rodzinnego dzierżawcy.
Natomiast KOWR musi być powiadomiony między innymi:
- w przypadku zmiany wspólnika lub przystąpienia nowego wspólnika do spółki osobowej (jeśli spółka jest właścicielem nieruchomości rolnej o powierzchni co najmniej 5 ha lub kilku nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni co najmniej 5 ha),
- przy podjęciu przez spółkę akcyjną uchwały w sprawie ubiegania się o dopuszczenie akcji do obrotu na rynku regulowanym (jeśli spółka jest właścicielem nieruchomości rolnej o powierzchni co najmniej 5 ha lub kilku nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni co najmniej 5 ha),
- kiedy nabycie nieruchomości rolnej następuje w wyniku zawarcia innej niż umowa sprzedaży umowy, jednostronnej czynności prawnej lub orzeczenia sądu, organu administracji, sądu lub organu egzekucyjnego lub innej czynności prawnej lub innego zdarzenia prawnego w szczególności zasiedzenia, dziedziczenia, zapisu windykacyjnego, którego podmiotem jest nieruchomość rolna lub gospodarstwo rolne, podziału lub łączenia spółek handlowych.
- Zbycie lub oddanie w posiadanie nieruchomości rolnej bez zgody Dyrektora KOWR przed upływem okresu 5 lat od dnia przeniesienia własności tej nieruchomości,
- Nabycie nieruchomości rolnej w oparciu o nieprawdziwe oświadczenia albo fałszywe lub potwierdzające nieprawdę dokumenty.
Przymusowy wykup nieruchomości rolnej
Drugim rodzajem sankcji za naruszenie przepisów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego jest tzw. przymusowy wykup nieruchomości. Art. 9 ust. 3 ustawy określa sytuacje, w których KOWR może wystąpić do sądu o nabycie nieruchomości rolnej za zapłatą ceny odpowiadającej jej wartości rynkowej (z uwzględnieniem obciążeń na dzień nabycia nieruchomości przez nabywcę), jeżeli nabywca nie wypełnia obowiązków wynikających z nabycia nieruchomości rolnej.
Przepis szczegółowo określa tego rodzaju sytuacje, wymieniając w szczególności niepodjęcie lub zaprzestanie prowadzenia gospodarstwa rolnego (a w przypadku osoby fizycznej – niepodjęcie lub zaprzestanie osobistego prowadzenia gospodarstwa rolnego), w którego skład weszła nabyta nieruchomość rolna, w okresie 5 lat od dnia nabycia tej nieruchomości.
Obie omówione powyżej sankcje za naruszenie przepisów ustawy są bardzo dotkliwe i trudne do odwrócenia. W przypadku zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości rolnej bez zastosowania ustawowego prawa pierwokupu KOWR mamy do czynienia z sankcją bezwzględnej nieważności, której nie można naprawić. Można ewentualnie ponownie zawrzeć umowę sprzedaży, ale nie zawsze jest to możliwe (np. jeśli jedna ze stron transakcji utraciła byt prawny), nie mówiąc o trudnych do przewidzenia konsekwencjach podatkowych takiego działania.
Dlatego zawsze przed każdą transakcją tak ważny jest proces analizy prawnej przedmiotu transakcji pod kątem ograniczeń wynikających z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.
Sylwia Moreu-Żak, radca prawny, Gabriela Kuszewska, praktyka nieruchomości kancelarii Wardyński i Wspólnicy