Polityka wynagradzania w spółkach publicznych
W listopadzie 2018 r. ogłoszony został projekt ustawy autorstwa Ministerstwa Finansów, dostosowującej polskie przepisy do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129. Ustawa przewiduje szereg zmian, ważnych w szczególności dla spółek publicznych. Między innymi do Kodeksu spółek handlowych mają zostać wprowadzone przepisy regulujące politykę wynagrodzeń w spółkach publicznych.
Rynek finansowy – zmiany, zmiany, zmiany…
Zaledwie miesiąc temu pisaliśmy o planowanych zmianach w nadzorze nad rynkiem kapitałowym i ochronie inwestorów na rynku, a ustawa już została uchwalona, podpisana przez Prezydenta i niebawem, bo już 1 stycznia 2019 r., wchodzi w życie.
Wzmocnienie nadzoru nad rynkiem finansowym
Ostatnie trudne dla inwestorów doświadczenia pociągnęły za sobą propozycje kolejnych zmian przepisów zmierzających do zwiększenia bezpieczeństwa i wzmocnienia nadzoru nad rynkiem finansowym. Obecnie w pierwszym czytaniu komisji sejmowej znajduje się rządowy projekt ustawy zmieniającej kilkanaście ustaw, nadającej nowy kształt i zasady funkcjonowania Komisji Nadzoru Finansowego oraz nakładającej obowiązek dematerializacji niektórych instrumentów finansowych.
Czy Mikołaj przyniesie inwestorom implementację dyrektywy MiFID II?
3 stycznia 2018 r. będziemy jeszcze zapewne spokojnie dojadać poświąteczne resztki, ciesząc się pierwszymi dniami nowego roku. A przecież miało być zupełnie inaczej. Tego dnia świat rynków kapitałowych miał zostać wywrócony do góry nogami…
W jakim zakresie i za jakie działania odpowiada komitet audytu?
Wejście w życie ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (w związku z rozporządzeniem (UE)537/2014)) wprowadziło istotną zmianę w zakresie odpowiedzialności komitetu audytu i jego członków.
Reverse solicitation
W lipcu 2017 r. Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt zmiany ustawy o obrocie instrumentami finansowymi i niektórych innych ustaw. Ma on dostosować krajowy porządek prawny do europejskich regulacji dotyczących rynku kapitałowego, w tym w szczególności do MiFID II oraz MiFIR. Nowela zasadniczo zmieni brzmienie szeregu przepisów ustawy i nałoży na podmioty rynku kapitałowego obowiązek dostosowania się do nowych regulacji. Na uwagę zasługuje również wprowadzenie nieuregulowanej dotychczas w prawie polskim konstrukcji reverse solicitation.
O niektórych instytucjach karnoprocesowych stosowanych w postępowaniach przed organami regulacyjnymi
Nie tylko w postępowaniu karnym można się zetknąć ze środkami przymusu. W postępowaniu przed Prezesem UOKiK lub Prezesem URE trzeba się liczyć z możliwością przeszukania i zatrzymania rzeczy, a w postępowaniu przed KNF – z blokadą rachunku papierów wartościowych.
Compliance w pigułce
Dla osób odpowiedzialnych za zapewnienie, że działalność firmy odbywa się zgodnie z prawem, istotne jest śledzenie bieżących zmian w prawie, których od pewnego czasu jest niemało. Czasami drobna zmiana w tekście ustawy jest ogromną zmianą w rzeczywistości. Warto więc w ramach przeglądu compliance zwrócić uwagę na kilka nowo wprowadzonych lub zapowiadanych zmian w prawie.
Opcja i oferta – główne problemy
Opcja, wywodząca się z prawa anglosaskiego, w warunkach polskich często tworzona jest na bazie oferty. W toku jej składania muszą być spełnione ścisłe wymogi formalne, gdyż nawet relatywnie drobne braki mogą pozbawić ofertę wiążącego charakteru i, tym samym, skutkować upadkiem opcji.
Informacje niefinansowe, czyli nowe obowiązki sprawozdawcze jednostek interesu publicznego
Przynajmniej 279 podmiotów gospodarczych będzie podlegać kolejnym obowiązkom sprawozdawczym wynikającym z nowelizacji ustawy o rachunkowości. Nowe obowiązki mają zastosowanie do tzw. jednostek interesu publicznego oraz podmiotów dominujących grupy kapitałowej sporządzających sprawozdania finansowe za rok 2017 oraz kolejne. To znaczy, że już do sprawozdania za 2017 rok trzeba będzie stosować nowe przepisy.
Kto może promować usługi maklerskie?
29 kwietnia 2017 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw. Jej zasadniczym celem było zniesienie podziału rynku regulowanego na rynek giełdowy i pozagiełdowy oraz wprowadzenie do systemu prawnego instytucji rachunku derywatów. Efektem jest również zmiana kręgu podmiotów uprawnionych do wykonywania czynności związanych z promowaniem usług maklerskich oraz pozyskiwaniem klientów dla firm inwestycyjnych (agentów firm inwestycyjnych).
Czy maklerzy też potrzebują mediacji?
Mediacja jest coraz powszechniej docenianą i stosowaną metodą alternatywnego rozwiązywania sporów. Są jednak kategorie spraw, w których mogłaby być ona wykorzystywana znacznie częściej. Jedną z nich są spory powstałe pomiędzy uczestnikami rynku kapitałowego, a w szczególności pomiędzy domami maklerskimi oraz ich klientami.