Michał Nowacki | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

Michał Nowacki

Fundacja rodzinna i podatki
Razem z przepisami umożliwiającymi założenie w Polsce fundacji prywatnej pojawią się zupełnie nowe przepisy prawa podatkowego. Wprowadzą atrakcyjne zasady opodatkowania przesunięć majątkowych i działalności fundacji, ale też trochę zbyt urozmaiconą mozaikę stawek podatkowych.
Fundacja rodzinna i podatki
Nowy reżim opodatkowania spółek holdingowych – kto na tym skorzysta?
Nowy reżim ma sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce i stworzyć konkurencyjne otoczenie podatkowe zachęcające polskich przedsiębiorców do powrotu z jurysdykcji zagranicznych. Takie założenia wybrzmiewają z uzasadnienia do projektu ustawy, która ma wprowadzić „Polski Ład”. Czy proponowane przepisy odzwierciedlają te idee? Czy nowy reżim będzie atrakcyjny dla jakiejkolwiek grupy podatników?
Nowy reżim opodatkowania spółek holdingowych – kto na tym skorzysta?
Niezupełnie estoński CIT
Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wprowadzenie w Polsce tzw. estońskiego CIT i przedstawił jego główne założenia. Reforma miałaby wejść w życie już od nowego roku. Jakie korzyści dla podatników niesie ta zmiana? Czy tzw. estoński CIT, który miałby być wprowadzony do polskich przepisów podatkowych, jest rzeczywiście podobny do oryginalnych rozwiązań stosowanych w Estonii?
Niezupełnie estoński CIT
Ministerstwo Finansów otwarte na uwagi i sugestie w zakresie Programu Współdziałania
Niedawno pisaliśmy o planowanym wdrożeniu Programu Współdziałania, w ramach którego wybrani podatnicy uzyskaliby możliwość stałej współpracy z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej. Taka współpraca umożliwiałaby między innymi podejmowanie decyzji co do strategii podatkowej w porozumieniu z organem władnym do weryfikacji prawidłowości rozliczeń podatnika. Do 26 maja 2020 r. podatnicy mogą przesyłać do Ministerstwa Finansów uwagi i sugestie dotyczące wybranych dokumentów istotnych dla Programu.
Ministerstwo Finansów otwarte na uwagi i sugestie w zakresie Programu Współdziałania
Nowa „opłata” od medialnych gigantów streamingowych – pomoc dla rynku kinematografii czy ukryty podatek cyfrowy?
28 kwietnia 2020 r. wpłynął do Sejmu rządowy projekt ustawy obejmujący tzw. „Tarczę antykryzysową 3.0”. Wśród szeregu zaproponowanych zmian znalazł się przepis nowelizujący ustawę o kinematografii i wprowadzający obowiązek dokonywania kwartalnych wpłat na rzecz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej przez podmioty dostarczające audiowizualne usługi medialne na żądanie, w wysokości 1,5% przychodu uzyskanego z tytułu opłat za udostępniane treści lub z tytułu emisji przekazów handlowych – w zależności od tego, który z tych przychodów jest wyższy w danym okresie rozliczeniowym. Obowiązek uiszczania nowych „opłat” miałby wejść w życie z dniem 1 lipca 2020 r.
Nowa „opłata” od medialnych gigantów streamingowych – pomoc dla rynku kinematografii czy ukryty podatek cyfrowy?
Pakiet dla biznesu w związku z koronawirusem
Ministerstwo Rozwoju zapowiedziało, że opracuje projekt specustawy wprowadzającej kompleksowe wsparcie dla przedsiębiorców, których działalność zostanie dotknięta w związku z rozprzestrzenianiem się Covid-19. Nie jest jeszcze znany konkretny kształt tych regulacji, ale zgodnie z zapowiedziami projekt ma trafić na posiedzenie sejmu w dniu 25 marca i zostać wprowadzony z dniem 1 kwietnia.
Pakiet dla biznesu w związku z koronawirusem
(R)ewolucja w stosunkach podatnik – organy podatkowe
Projekt ustawy o rozstrzyganiu sporów dotyczących podwójnego opodatkowania oraz zawieraniu uprzednich porozumień cenowych („Projekt ustawy”) przewiduje wprowadzenie nowej instytucji prawa podatkowego – Programu Współdziałania – w ramach wdrożenia koncepcji horyzontalnego monitoringu. Program Współdziałania ma wejść w życie od 1 lipca 2020 roku.
(R)ewolucja w stosunkach podatnik – organy podatkowe
Polowanie na podatkowe czarownice, czyli test przedsiębiorcy
Zapowiedź wprowadzenia testu przedsiębiorcy wzbudziła ostatnio zrozumiały niepokój na rynku. Skoro jednak projekt nowelizacji nie został jeszcze nawet opublikowany, warto się zastanowić, czy nasza aktywność faktycznie jest prowadzeniem działalności gospodarczej w rozumieniu obecnych przepisów.
Polowanie na podatkowe czarownice, czyli test przedsiębiorcy
Opodatkowanie dochodów z kryptowalut po nowemu
Toczą się prace mające na celu wprowadzenie całkowicie nowego reżimu opodatkowania PIT i CIT dochodów z obrotu kryptowalutami (walutami wirtualnymi). W zakresie PIT dochody te mają być opodatkowane stawką 19% jako dochody z kapitałów pieniężnych (niezależnie od tego, czy obrót będzie mieć charakter prywatny, czy też będzie dokonywany w ramach działalności gospodarczej). W przypadku podatników CIT dochód z tego tytułu będzie klasyfikowany jako dochód z zysków kapitałowych. Nowe zasady miałyby obowiązywać od 1 stycznia 2019 r.
Opodatkowanie dochodów z kryptowalut po nowemu
Dla kogo przeznaczone są 50% koszty uzyskania przychodów? Bo na pewno nie dla podatników
Prawo do zastosowania podwyższonych 50% kosztów uzyskania przychodów stanowi ostatnio jedną z bardziej problematycznych kwestii w relacji fiskus – podatnik. Z jednej strony ustawodawca z początkiem roku dwukrotnie zwiększył limit odliczalności tych kosztów, a z drugiej strony zawęził katalog uprawnionych do ich stosowania. Co więcej, organy podatkowe konsekwentnie robią wszystko, aby podatnicy nie mogli skorzystać z tej preferencji. Dla kogo więc przeznaczone są 50% koszty uzyskania przychodów i co należy zrobić, aby skorzystać z tego uprawnienia?
Dla kogo przeznaczone są 50% koszty uzyskania przychodów? Bo na pewno nie dla podatników
Od nowego roku korzystniejsza ulga B+R
Ostatnie miesiące to czas intensywnych prac legislacyjnych nad zmianami ustaw podatkowych, które obejmują także regulację ulgi na działalność badawczo-rozwojową. Ustawodawca postanowił uatrakcyjnić zachętę podatkową do podejmowania innowacyjnej działalności. Co w takim razie należy zrobić, aby z tych udogodnień skorzystać, i czym znowelizowana regulacja ulgi B+R różni się od dotychczasowej?
Od nowego roku korzystniejsza ulga B+R
Pełnomocnictwa podatkowe, co jest z nimi nie tak?
Znowelizowane przepisy Ordynacji podatkowej dotyczące pełnomocnictw funkcjonują już od ponad roku (z wyjątkiem przepisu dotyczącego pełnomocnictwa ogólnego, który wszedł w życie 1 lipca 2016 r.). Mieliśmy więc czas oswoić się z nową rzeczywistością pełną niezrozumiałych formularzy służących do udzielania pełnomocnictw. Ich wprowadzenie miało wyklarować kwestie związane z reprezentacją podatnika w sprawach podatkowych. Czy to się faktycznie udało?
Pełnomocnictwa podatkowe, co jest z nimi nie tak?