Mateusz Kosiorowski | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

Mateusz Kosiorowski

Ubezpieczyciele należności handlowych powinni sprawdzić, czy outsourcing windykacji jest zgodny z nowym stanowiskiem KNF
Stanowisko KNF z 25 marca 2024 r. dotyczące niektórych aspektów stosowania outsourcingu przez zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji obejmuje również prowadzenie postępowań windykacyjnych związanych z wykonywaniem umów ubezpieczenia. Ubezpieczyciele oferujący kredyt kupiecki, dla których czynności windykacyjne prowadzą podmioty zewnętrzne, muszą zweryfikować, czy outsourcing w tym zakresie jest zgodny ze stanowiskiem KNF.
Ubezpieczyciele należności handlowych powinni sprawdzić, czy outsourcing windykacji jest zgodny z nowym stanowiskiem KNF
Nowa Rekomendacja U to zalecenia dla kanału bancassurance i dystrybucji ubezpieczeń
26 czerwca 2023 r. Komisja Nadzoru Finansowego przyjęła nową Rekomendację U dotyczącą dobrych praktyk w zakresie bancassurance, która zastąpi dotychczas obowiązującą Rekomendację U z czerwca 2014 r.
Nowa Rekomendacja U to zalecenia dla kanału bancassurance i dystrybucji ubezpieczeń
Czy czekają nas podwyżki składek ubezpieczenia OC PPM?
Od 17 czerwca 2022 r. zakłady ubezpieczeń mają skuteczniejsze narzędzia oceny ryzyka ubezpieczeniowego w postaci dostępu do informacji o mandatach i punktach karnych. Analiza dodatkowych danych może skłonić ubezpieczyciela komunikacyjnego do podwyższenia należnej składki ubezpieczeniowej.
Czy czekają nas podwyżki składek ubezpieczenia OC PPM?
Suma gwarancyjna przy ubezpieczeniach OC podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Zgodnie z polskim i europejskim prawem wykonywanie pewnych usług wymaga zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnoprawnej. Takim obowiązkiem są objęte podmioty wykonujące działalność leczniczą, dla których ustawodawca przewidział minimalną wysokość sumy gwarancyjnej. Czy taka suma gwarancyjna może zostać wyczerpana przez szkodę medyczną?
Suma gwarancyjna przy ubezpieczeniach OC podmiotów wykonujących działalność leczniczą
Wjazd do Polski samochodem i obowiązek ubezpieczenia
Wielu obywateli Ukrainy wjeżdża do Polski samochodem, co powoduje pytania o ubezpieczenie, Zieloną Kartę i inne sprawy. Odpowiadamy na najczęstsze pytania.
 
Wjazd do Polski samochodem i obowiązek ubezpieczenia
Czym jest „ruch pojazdu mechanicznego” i co to znaczy dla branży ubezpieczeń
Na zakres odpowiedzialności ubezpieczonego (a tym samym zakładów ubezpieczeniowych odpowiadających akcesoryjnie) wpływają nie tylko przepisy krajowe, ale też przepisy unijne i orzecznictwo dotyczące „ruchu pojazdu mechanicznego”. Po niedawnej uchwale Sądu Najwyższego zarysowała się między nimi pewna sprzeczność.
Czym jest „ruch pojazdu mechanicznego” i co to znaczy dla branży ubezpieczeń
Dodatkowe świadczenia dla personelu medycznego w dobie pandemii
Kryzys związany z pandemią COVID-19 wymusił na polskim ustawodawcy wprowadzenie niestandardowych rozwiązań legislacyjnych, których celem było nie tylko przeciwdziałanie negatywnym skutkom gospodarczym, ale także wsparcie społeczeństwa na wybranych płaszczyznach życia. Dostrzegając istotne zagrożenie związane ze świadczeniem usług zdrowotnych na rzecz pacjentów z zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 lub podejrzeniem takiego zakażenia, Minister Zdrowia zdecydował o wprowadzeniu kompensaty dla personelu medycznego wypłacanej na podstawie jego polecenia skierowanego do Narodowego Funduszu Zdrowia.
Dodatkowe świadczenia dla personelu medycznego w dobie pandemii
Ubezpieczenia OC posiadaczy autonomicznych pojazdów mechanicznych
Samochody autonomiczne powoli stają się rzeczywistością, czemu towarzyszą bariery logistyczne, technologiczne i prawne. Polski ustawodawca poczynił już pewne wstępne działania legislacyjne, wprowadzając np. definicję autonomicznego pojazdu mechanicznego czy procedurę testów takich pojazdów na drogach publicznych. Potrzebne są jednak dalsze ustawowe uregulowania dotyczące ubezpieczeń i towarzystw ubezpieczeniowych, obciążonych udzielaniem obowiązkowej ochrony OC w sytuacji wielkich niewiadomych oraz luk prawnych.
Ubezpieczenia OC posiadaczy autonomicznych pojazdów mechanicznych
O ubezpieczeniach od utraty zysku (business interruption)
Jeszcze przed ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego część przedsiębiorców – przewidując prawdopodobne skutki zbliżającej się pandemii – zdecydowała się na ubezpieczenie business interruption. Czy tego rodzaju ubezpieczenia mogą chociaż w części kompensować szkody związane z pandemią?
O ubezpieczeniach od utraty zysku (business interruption)
Szkody osobowe w trakcie pandemii
Egzekwowanie przez władze państwowe „epidemicznych” restrykcji (zakazów i nakazów) – pomimo wielu wątpliwości co do zgodności z konstytucją – aktualnie stanowi wykonywanie władzy publicznej zgodnie z prawem. Niemniej jednak nawet działania państwa w majestacie prawa mogą wiązać się z ryzykiem zakażenia COVID-19 lekarzy i pielęgniarek, patrolujących funkcjonariuszy itp. Powstały wskutek zakażenia ciężki rozstrój zdrowia (czy nawet śmierć osoby zakażonej) może przesądzić o odpowiedzialności odszkodowawczej Skarbu Państwa na zasadzie słuszności.
Szkody osobowe w trakcie pandemii
Odpowiedzialność Skarbu Państwa za szkody legalne w trakcie pandemii
Ogłoszenie stanu zagrożenia epidemicznego, a następnie stanu epidemii i innych aktów prawnych wiąże się nie tylko z wprowadzeniem nakazów i zakazów w życiu codziennym i zawodowym, ale też z różnego rodzaju ograniczeniami w prowadzeniu działalności gospodarczej. Lekarze mogą być kierowani do pracy w szpitalach zakaźnych. Z kolei przedsiębiorcy obarczeni są nowymi restrykcjami, w wyniku czego odnotowują znaczne straty. Czy w związku z obostrzeniami będzie można domagać się odszkodowań od Skarbu Państwa?
Odpowiedzialność Skarbu Państwa za szkody legalne w trakcie pandemii
Koronawirus a międzynarodowy przewóz towarów drogą lądową
W ostatnich dniach podjęto szereg inicjatyw legislacyjnych i prawnych, aby opanować rozwój epidemii koronawirusa SARS-CoV-2. Jak tymczasowe zamknięcie granic i wprowadzenie obowiązkowej hospitalizacji może wpłynąć na odpowiedzialność przewoźnika przy międzynarodowym przewozie towarów drogą lądową?
Koronawirus a międzynarodowy przewóz towarów drogą lądową