Prawne aspekty w branży gier wideo | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

Prawne aspekty w branży gier wideo

W ostatnich latach branża game-dev rośnie niezwykle dynamicznie. Upowszechnianie się smartfonów, nowe modele biznesowe i platformy dystrybucyjne sprawiły, że rynek gier wideo wystrzelił, stając się jedną z kluczowych gałęzi przemysłu kreatywnego. Jego rozwój pobudza wyobraźnię i apetyty nie tylko wydawców i producentów gier wideo, ale także największych graczy m.in. z sektora IT czy filmowego, którzy coraz chętniej orientują się na rynek gier. Rynek ten staje się także obiecującym obszarem dla inwestorów, w szczególności azjatyckich. Rozwoju branży nie zahamowała nawet pandemia COVID-19. Przeciwnie, branża gier doskonale wykorzystała ten czas, umacniając pozycję i notując kolejne wzrosty.

Konkurencyjność na rynku gier wideo także rośnie, a mniejsi producenci i wydawcy muszą rywalizować ze światowymi gigantami. Nie zraża to do działania polskich producentów i wydawców gier. Obok kilku większych studiów na polskim rynku wciąż wyrastają mniejsze, acz nie mniej ambitne podmioty produkujące gry. Cieszy, że ich działania wspierane są przez różnorakie programy i akceleratory.

Mimo że obraz polskiej branży gier jest niejednolity i trudno go opisać, to z pewnością można powiedzieć o niej jedno – jej wartość rośnie z roku na rok, podobnie zresztą jak jakość rodzimych produkcji. Polska może w ciągu kilku najbliższych lat stać się największym ośrodkiem produkującym gry wideo w Europie Środkowo-Wschodniej.

Jesteśmy świadomi, że branża gier zmaga się z różnorakimi i specyficznymi dla niej problemami prawnymi. Cyklem publikacji na temat zagadnień prawnych w branży game-dev chcielibyśmy zaadresować wybrane z nich. Poruszymy m.in. kwestie prawa własności intelektualnej, prawa pracy, prawa podatkowego, ale także mniej oczywiste aspekty regulacyjne. W pierwszym tekście opowiadamy o tym, czy w grze wideo można odwzorować przedmiot ze świata rzeczywistego, np. wykorzystać czołg z czasów II wojny światowej.

Zachęcamy do lektury i śledzenia tekstów na codozasady.pl i blogu newtech.law. Kolejny tekst już za tydzień.

Jakub Barański, Monika A. Górska, Lena Marcinoska, Krzysztof Wojdyło