Dominika Kwiatkiewicz-Trzaskowska
Kiedy dziennikarz narusza dobre imię spółki?
03.10.2019
własność intelektualna
Szeroko rozumiana prasa korzysta z konstytucyjnej wolności wypowiedzi i realizuje prawo obywateli do rzetelnego informowania, kontroli i krytyki społecznej. Gdzie leży granica, której media nie mogą przekraczać, aby nie wchodzić w kolizję z cudzymi dobrami osobistymi? Czy dziennikarz może zawierzyć wiadomościom pochodzącym od osób trzecich i czy ciąży na nim obowiązek podawania informacji wyłącznie prawdziwych?
![Kiedy dziennikarz narusza dobre imię spółki?](/upload/thumb/wordpress/2017/03/149_new_auto_800x800.png)
Louboutin obronił czerwoną podeszwę jako znak towarowy
26.07.2018
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Trybunał Sprawiedliwości uznał, że słynna czerwona podeszwa szpilek Christiana Louboutina nie składa się wyłącznie z kształtu zwiększającego znacznie wartość towaru, a co za tym idzie spełnia wymogi, by zarejestrować ją jako znak towarowy. To ważna bitwa wygrana przez projektanta w wieloletniej już wojnie o czerwoną podeszwę.
![Louboutin obronił czerwoną podeszwę jako znak towarowy](/upload/thumb/wordpress/2017/03/64_new_auto_800x800.png)
Naruszenia dóbr osobistych w branży alkoholowej
07.06.2018
własność intelektualna
Komercyjne wykorzystanie atrybutów osoby powszechnie znanej, lubianej lub zasłużonej pozwala przenieść na produkt pozytywne skojarzenia, buduje rozpoznawalność i umacnia popularność. Jest gwarantem najwyższej jakości i dobrego pochodzenia. Nazwisko i wizerunek, w szczególności nieżyjącej postaci historycznej, często goszczą na etykietach czy w reklamach alkoholi. Sobieski, Chrobry, Poniatowski, Jagiełło, Kazimierz Wielki i Pułaski spoglądają ze sklepowych półek, wespół z Chopinem, Ogińskim i Amundsenem. Czy użycie bez zgody atrybutu osoby trzeciej, także nieżyjącej, może stanowić naruszenie dóbr osobistych – a jeśli tak – to czyich i jakie konsekwencje się z tym wiążą? Odpowiedzi na te pytania nie zawsze są oczywiste.
![Naruszenia dóbr osobistych w branży alkoholowej](/upload/thumb/wordpress/2017/03/377_new_auto_800x800.png)
Po konferencji INTA Designs 2018 – czyli dlaczego warto chronić wzory przemysłowe
29.03.2018
własność intelektualna
Czasy, w których o wzorach przemysłowych nie myślano lub myślano w ostatniej kolejności, odchodzą do lamusa. Rola wzorów będzie wzrastała, dlatego warto uwzględniać je w portfolio praw własności intelektualnej. Takie jest podstawowe przesłanie konferencji INTA Designs 2018, która odbyła się 26-27 lutego 2018 r. w Londynie.
![Po konferencji INTA Designs 2018 – czyli dlaczego warto chronić wzory przemysłowe](/upload/thumb/wordpress/2017/03/233_new_auto_800x800.png)
Klauzula napraw w sporach dotyczących części zamiennych
25.01.2018
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Czy najnowszy wyrok Trybunału Sprawiedliwości dotyczący klauzuli napraw daje większą swobodę producentom nieoryginalnych części zamiennych?
![Klauzula napraw w sporach dotyczących części zamiennych](/upload/thumb/wordpress/2017/03/284_new_auto_800x800.png)
Pomysł na utwór czy utwór z pomysłem?
14.01.2016
własność intelektualna
„Pomysły są powszechnym towarem. Zrealizowane – już nie”, miał powiedzieć Michael Dell, założyciel koncernu DELL. Być może właśnie w tym cytacie zawiera się sedno odpowiedzi na pytanie, kiedy koncepcja, np. pomysł biznesowy, może podlegać ochronie prawnoautorskiej. Ma to szczególne znaczenie w dziedzinach, w których to atrakcyjność pomysłu może zadecydować o sukcesie przedsięwzięcia.
![Pomysł na utwór czy utwór z pomysłem?](/upload/thumb/wordpress/2017/03/64_new_auto_800x800.png)
Trzy pasy górą
25.06.2015
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Sąd odmówił rejestracji znaku przedstawiającego dwa równoległe pasy na obuwiu sportowym. Różna liczba pasów w zgłoszonym oznaczeniu nie wyklucza kolizji ze znakami towarowymi adidas przedstawiającymi trzy pasy.
![Trzy pasy górą](/upload/thumb/wordpress/2017/03/312_new_auto_800x800.png)
Zwrot „w inny sposób narusza” jest wystarczająco precyzyjny?
26.02.2015
Trybunał Konstytucyjny, własność intelektualna
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 115 ust. 3 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, zakazujący naruszania „w inny sposób” cudzych praw autorskich, jest zgodny z art. 42 ust. 1 Konstytucji RP.
![Zwrot „w inny sposób narusza” jest wystarczająco precyzyjny?](/upload/thumb/wordpress/2017/03/114_new_auto_800x800.png)
Master Cola, czyli Coca-Cola po arabsku
29.01.2015
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Oceniając podobieństwo znaków towarowych, należy brać pod uwagę także rodzaj pisma, jakim zapisano elementy słowne tych znaków. Tak orzekł Sąd w kolejnym wyroku dotyczącym renomowanych znaków towarowych
![Master Cola, czyli Coca-Cola po arabsku](/upload/thumb/wordpress/2017/03/373_new_auto_800x800.png)
Kiedy wzór przemysłowy jest publicznie udostępniony?
20.02.2014
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Trybunał Sprawiedliwości UE wypowiedział się w kwestii zakresu pojęcia publicznego udostępnienia niezarejestrowanego wzoru wspólnotowego.
![Kiedy wzór przemysłowy jest publicznie udostępniony?](/upload/thumb/wordpress/2017/03/149_new_auto_800x800.png)
Odpowiedzialność dostawców usług hostingowych w świetle projektowanych zmian
24.10.2013
nowe technologie, projekt, własność intelektualna
Usługi świadczone przez podmioty transmitujące lub przechowujące cudze dane (intermediary service providers – ISP) to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów społeczeństwa informacyjnego.
![Odpowiedzialność dostawców usług hostingowych w świetle projektowanych zmian](/upload/thumb/wordpress/2017/03/86_new_auto_800x800.png)
Nie każda domena internetowa to znak towarowy
28.02.2013
spory sądowe, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, własność intelektualna
Sąd odmówił spółce Getty Images, Inc. zarejestrowania jako znaku towarowego oznaczenia tożsamego z jej domeną internetową PHOTOS.COM ze względu na brak charakteru odróżniającego oznaczenia.
![Nie każda domena internetowa to znak towarowy](/upload/thumb/wordpress/2017/03/18_new_auto_800x800.png)