Katarzyna Szczudlik | Co do zasady

Przejdź do treści
Zamów newsletter
Formularz zapisu na newsletter Co do zasady

Katarzyna Szczudlik

Działania marketingowe w grupach spółek w kontekście ochrony danych osobowych
Zaprojektowanie działań marketingowych w organizacji tak, aby były one zgodne z przepisami, w tym z regulacjami z zakresu ochrony danych osobowych, może być problematyczne. Sytuacja staje się jeszcze bardziej skomplikowana, jeżeli działania marketingowe na rzecz kilku podmiotów z grupy spółek wykonuje jedna spółka, zobowiązana do tego na podstawie nieformalnych ustaleń wewnętrznych (często bez zawierania jakichkolwiek umów).
Działania marketingowe w grupach spółek w kontekście ochrony danych osobowych
Kary za instalowanie cookies bez zgody użytkownika
Pliki cookies i technologie podobne do cookies są powszechnie wykorzystywanymi narzędziami marketingowymi, pozwalającymi zoptymalizować zarządzanie kampaniami marketingowymi i skuteczniej docierać do klientów. Nic więc dziwnego, że trudno jest znaleźć stronę internetową, na której nie wyskakuje okienko informujące o wykorzystywaniu przez tę stronę plików cookies, o czym można przeczytać więcej w polityce prywatności i polityce cookies. Co ciekawe, treść tych komunikatów w znakomitej większości jest sprzeczna z obowiązującymi regulacjami z zakresu ochrony danych osobowych, prawa telekomunikacyjnego oraz świadczenia usług drogą elektroniczną.
Kary za instalowanie cookies bez zgody użytkownika
Wykorzystanie wizerunku osoby fizycznej w mediach, czyli o kwestii zgody
Wizerunek człowieka rozumiany jako fizyczny obraz człowieka podlega ochronie zarówno jako dobro osobiste, jak i dane osobowe. Zasadą wyrażoną w prawie autorskim jest to, że osoba, której wizerunek zostaje utrwalony i rozpowszechniony, musi wyrazić na to zgodę. Utrwalenie wizerunku obejmuje uchwycenie całości lub części sylwetki w jakikolwiek sposób – aparatem, kamerą, na rysunku, obrazie, portrecie w taki sposób, że możliwa jest identyfikacja osoby. Rozpowszechnianie wizerunku oznacza wszelkie formy jego publicznego udostępniania, tj. ma do niego dostęp nieograniczony krąg odbiorców, tak jak w przypadku udostępniania w mediach. Nie ma przy tym znaczenia, czy wykorzystanie wizerunku służy osiąganiu korzyści finansowych, czy też nie.
Wykorzystanie wizerunku osoby fizycznej w mediach, czyli o kwestii zgody